Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Saatchi & Saatchi satsar byråarvodet på Bingolotto

Publicerad: 24 mars 2009, 05:30

Saatchi & Saatchi, Tesco och Richard Bransons Virgin ska tillsammans få britterna att börja spela Bingolotto.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiBingolotto

Det är svenska IGS, Intelligent Gaming Solutions, som har de internationella rättigheterna till Bingolotto.
Enligt Tom Josephson, vd för Bingolottos brittiska IGS,  står Saatchi & Saatchi för hela lanseringskampanjen.
– De tror så mycket på upplägget att de valt att investera nästan hela sin byråersättning för första året i Bingolottos svenska moderbolag, IGS, säger han.

Tesco ska försöka få sina anställda att sälja Bingolotterna till de 22 miljoner kunder som varje vecka besöker kedjan.
– Det är unikt. Ingen extern produkt hittills fått finnas i Tescos kassor, säger Tom Josephson.

Han jämför den brittiska lanseringen med den svenska i början av 90-talet.
– Det var lågkonjunktur när Bingolotto lanserade i Sverige 1992 och huvudpartners då var ICA.

Virgin Media står för både mediekanaler och sänder Bingolotto i sin huvudkanal, Virgin1, som når 90 procent av alla brittiska hushåll.

CCPR, motsvarande brittiska riksidrottsförbundet, och NCVO, paraplyorganisationen för alla välgörenhetsorganisationer i landet,  backar upp lanseringen.
– Vi håller på att slutföra förhandlingar med sponsorerna som ska få leverera alla vinster till programmet. De kan säkert bli svenska bolag som säljer bilar, heminredning och kläder i Storbritannien, säger Tom Josephson.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiBingolotto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.