Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 27 april 2009, 14:54
Läkare Utan Gränser inledde under helgen en ny kampanj för att uppmärksamma den utbredda sjukdomen malaria. Kampanjen är signerad Saatchi & Saatchi och genom att sprida virtuell malaria med digitala medier, vill byrån öka kunskapen om malariaepidemin i Afrika.
För att visa på hur lätt man kan drabbas av sjukdomen sprider Läkare Utan Gränser en ofarlig virtuell malaria över hela Sverige.
– Kärnan i hela kampanjen är att belysa att malaria både är enkelt att få och enkelt att behandla, säger Alexander Slagare, art director på Saatchi & Saatchi.
På Läkare Utan Gränser kampanjsajt uppmanas besökarna att sprida den virtuella malarian till sina bekanta, via Facebook, Twitter, mail och bloggar. Spridningen sker framförallt via sociala medier, men också via annonser i Metro och banners.
Hur tänkte ni kreativt när ni gjorde kampanjen?
– Vi ville skapa en enkel och annorlunda kampanj, som är intressant och lätt att begripa, säger Alexander Slagare.
Målsättningen med kampanjen är att få fler människor intresserade av att skänka pengar till Läkare Utan Gränsers arbete. Kampanjen kommer att pågå under två till tre veckor.
Saatchi&Saatchi:
Adam Kerj, Creative director
Kristoffer Triumf, Web director
Alexander Slagare, Mårten Hedbom, Art director
Henrik Berglöf, Copywriter
Eric Spongberg, Planner
Birthe Jörgenssen, Projektledare
Maria Lindskog Klasén, Produktionsledare
Afshin Moein, Ateljé assistent
Webbyrå – Stopp
Mediabyrå – Mindshare
Tobias Rydergren