Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Samma bild på omslaget som i annonsen

Publicerad: 7 Juni 2010, 14:43

Pernilla Wahlgren pryder omslaget av Amelias senaste nummer. Samma bild finns i en annons för Garnier inne i tidningen. – Vi har låtit Garnier använda en av våra bilder i den här Amelia-specifika annonsen, säger chefredaktören Åsa Lundegård till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Pernilla WahlgrenAmelia

Senaste Amelia med bilden på Pernilla Wahlgren på omslaget och i Garnier-annonsen.

Bonnier-magasinet Amelia har ett lukrativt samarbete med storannonsören, hårvårdsjätten Garnier. Det syns i senaste numret där bilden på Garniers affischnamn Pernilla Wahlgren i ny hårfärg på förstasidan återkommer i en Garnier-annons inne i tidningen.

Där finns också en lång intervju med Pernilla Wahlgren om hennes frisyrer och hårfärger. Intervjun följs av flera annonsmärkta sidor med Garnier-sponsrade texter om frisyrer och hårfärger.

– Pernilla Wahlgren är en av våra absolut viktigaste omslagspersoner. Hon säljer väldigt många lösnummer och vi har henne på omslaget åtminstone två gånger per år, säger Amelias chefredaktör Åsa Lundegård.

Amelia har under en längre period samarbetat med Garnier. Den här gången syns även samarbetet i form en omgörningsdag, utlottning av hårfärger och en tävling på nätet.

–  Att Pernilla Wahlgren har en ny hårfärg är en stor nyhet för oss och våra läsare. På det här sättet fick vi tillgång till Pernilla och exklusivitet, vilket är viktigt för oss, säger Åsa Lundegård.

Hur förklarar du omslagsbilden som även finns i annonsen?
– Omslaget är, som alltid, producerat av oss. Det är vår fotograf och vår stylist. Vi tog vår egen bild och den kom till på vårt initiativ. Sedan ville Garnier också använda den. Det är kanske årets finaste omslag och Garnier fick använda bilden i sin annons som är specifik för det här Amelia-numret.

Annonssamarbeten i form av advertorials och promotionsidor har blivit allt vanligare. Det erkänner Åsa Lundegård. Amelia arbetar liksom andra Bonnier-magasin med Bonnier Creative som producerar den typen av annonssamarbeten.

–  Det sker en förändring, men samtidigt har vi koll på vad vi gör och vi är tydliga med det vi gör.

Hur mycket har Garnier betalat för förstasidan?

– Garnier har inte köpt förstasidan. Vi äger omslaget helt, liksom intervjun.

Hur bra har tidningen sålt?

– Det vet vi inte än, den kom nyligen ut (i torsdags).

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Pernilla WahlgrenAmelia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.