Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Samsungs samarbete med Supreme blev toppnyhet – var inte riktiga Supreme

Publicerad: 12 december 2018, 09:18

Samsung Kinas samarbete var inte med Supreme, utan med Supreme Italia, som tack vara ett kryphål i italienska lagen lyckats utnyttja Supremes varumärke.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Missuppfattningen började spridas snabbt när en kinesisk man som presenterade sig som Supremes vd på Samsungs presskonferens började prata om att Supreme planerade att öppna en affär på sjuvåningar i Beijing, samt att de kommer vara värdar för en modevisning på Mercedes-Benz Arena Cultural Center i Shanghai i början av 2019. Amerikanska Supreme avfärdade dock samarbetet.

– Supreme arbetar inte med Samsung, öppna inte en affär med sju våningar och kommer inte delta på en modevisning i Mercedes-Benz Arena Cultural Center. Dessa påståenden är fullständigt falska och sprids av en förfalskad organisation, meddelar Supreme i ett pressmeddelande.

Samsung menar att de visste mycket väl att de inte inledde ett samarbete med Supreme utan med Supreme Itallia.

– Vi har inlett ett samarbete med Supreme Italia, inte amerikanska Supreme. Amerikanska Supreme är inte lagligt auktoriserade att handla på den kinesiska marknaden, men det italienska förertaget har de rättigheterna inom APAC-regionen, skriver Leo Lau, Samsung Kinas digital marketing manager, på det kinesiska sociala mediet Weibo.

På Weibo har nyheten väckt stor uppmärksamhet och gratis marknadsföring för Supreme – tråden har visats över nitton miljoner gånger på Weibo, skriver Jing Daily. Samtidigt har amerikanska Supreme förlorat en stämning i Italien angående varumärket Supreme i Italien – så risken är stor att missuppfattningarna kommer att fotsätta.

Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.