Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sara Paborn

Publicerad: 27 Januari 2010, 17:49

Sara Paborn, copywriter på Åkestam Holst, kom häromveckan med sin debutroman Släktfeber på Brombergs förlag. Kritikerna har överlag varit mycket positiva. – Jag är glad över mottagandet, mycket glad, säger Sara Paborn, till Resume.se.


Sara Paborn.

Expressens Nils Schwartz jämför dig med Arto Paasilinna!
– Jag hade faktiskt inte läst Paasilinna innan jag hamnade på Brombergs. Så det är ren slump om han ser en likhet. Jag gillar visserligen Paasilinna nu, men tycker själv att våra stilar inte är särskilt lika. Jag är mer litterär än honom.

Du sade upp dig för att skriva boken för tre år sedan. Hur klarade du dig ekonomiskt?
– Ja, jag sade upp mig från TBWA men jag har under tiden gjort en del frilansjobb, för att helt enkelt överleva. Jag sålde även min sommarstuga och gjorde både inredningsjobb och reklamjobb. Jag jobbade bland annat för Adidas via Frankenstein.

Hur har det varit att komma tillbaka till reklamvärlden?
– Väldigt skönt, särskilt med arbetskamrater. Det är oerhört ensamt att skriva. Jag höll på att bli knäpp på slutet. Det var för jävla jobbigt.  Därför har det varit mycket skönt med ett sammanhang.

När fick du beskedet att boken skulle publiceras?
– För ett år sedan, samtidigt som jag började på Åkestam Holst.

Hur känns det att bli bedömd som författare, jämfört med att bli bedömd som copywriter?
– Annorlunda. Jag kan inte riktigt svara på vilket sätt, men reklamjobb ger ju sällan recensioner. Det är lättare att ta kritik i reklambranschen.

Reklamförbundets nya vd Björn Rietz har fått en del kritik för att han sagt att reklam är en konstart. Vad anser du, är reklam konst?
– Nej, reklam är verkligen inte en konstart. Men det utesluter inte att det krävs en del hantverkskunnande. Men konst är något annat.

Har du flera böcker på gång?
– Kanske, det för tidigt att säga.

Skriver du på något nu?
– Kanske… lite…

Skulle du rekommendera andra copywriters att börja skriva litterärt för att bli bättre copys?
– Nej.

Om du kunde leva både som författare och som copy, vad skulle du välja?
– Jag skulle vilja göra båda. Det är drömmen. Men jag blir hela tiden påmind om hur svårt det är att överleva som författare.

Men du ångrar inte att du tog steget?
– Absolut inte. Det här fanns inom mig. Boken var mitt tredje romanförsök. Jag har aldrig känt att jag valt att skriva en bok, det har valt mig.

Hur många refuseringar av Släktfeber fick du?
– Det vill jag inte tala om.

Du använder din hemsida för att föra ut boken!
– Ja, ska bland annat börja filma uppläsningar och lägga ut mer material av litterär kvalitet, som noveller.  Jag har skrivit mycket som aldrig publicerats. Jag ska försöka använda hemsidan till det materialet.

Vad händer närmast kring boksläppet?
– På torsdag ska jag vara på Stadsteatern halvnio på morgonen och delta i ett samtal om boken. Det är öppet för allmänheten, med frukostbuffé.

Har du blivit uppvaktad av något produktionsbolag som vill ha manusrättigheter till boken?
– Nej, men de får gärna ringa.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.