Nyheter
SAS Masters väljer ny byrå
Publicerad: 27 januari 2009, 08:53
Golftävlingen SAS Masters har genomfört en pitch för ny reklambyrå. Segrare blev Gyro som nu ska ta hand om tävlingens hela kommunikation.
Ämnen i artikeln:
GyroLF
Linda Fagerlind
SAS Masters avslutade samarbete med Synk Kommunikation och inledde en pitch för ny reklambyrå. Nu har de skrivit kontrakt med Gyro.
– Vi vill stärka vårt varumärke ännu mer och vi visste att Gyro var duktiga. På så vis var det ingen regelrätt pitch. Efter att vi hörde att Gyro också var intresserade så förde vi nästan enbart diskussioner med dem. De är duktiga på kampanjer och att hitta nya kanaler, säger Christer Nilson, tournament manager för SAS Masters.
En anledning till intresset för byrån var duon Mats Wallin och Mats Gardmo som jobbat med Masters tidigare.
– Vi tycker att vi har gjort en bra tävling de senaste två åren och vill visa det. Jag tror att vi kan göra mycket mer än vad vi gjort tidigare. Det är en stark tävling och vi vill ligga i framkant och visa det, säger Christer Nilson.
Första synliga resultatet kommer i mars. Än så länge har Gyro och SAS Masters inte tagit fram några fasta idéer.
SAS Masters har jobbat med Synk från 2006.
– Synk har varit mycket duktiga men det var dags att byta. De har bland annat hjälpt oss hålla ihop varumärket trots namnbyte varje år. 2006 var Entercard titelsponsor, året efter hade vi ingen titelsponsor alls och från och med 2008 är det SAS som är titelsponsor.
SAS Masters har ett femårsavtal med SAS. Det ger dem ekonomisk och profilmässig stabilitet.
I år kommer SAS Masters att satsa på papperstryckt media.
– Vi har en del samarbeten med Impact och kommer dessutom att gå i våra egna kanaler som bland annat är tidningen Svensk Golf. Under våren blir det profilannonser som visar hur tävlingen ser ut och sedan när det närmar sig så ska vi satsa på att få åskådarna till tävlingen, säger Christer Nilson.
Vad har ni för budget i år för marknadsföring?
– Värdet kommer att hamna på runt en miljon.
SAS Masters
Byrå: Gyro
Arbetsgrupp:
Åsa Samuelsson och Claës af Burén projektledare, Mats Wallin ad, Mats Gardmo copy,
Tomas Kindberg final artist, Henrik Nordgren traffic