Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SAS säljer SAS Media

Publicerad: 8 april 2008, 14:56

SAS Media är flygbolagets egna kundtidningsförlag och reklambyrå. Nu renodlas flygverksamheten och danska Datagraf köper SAS Media.


SAS Media består av tre delar. Ett kundtidningsförlag som bland annat gör tidningen Scanorama, ett annonssäljbolag och reklambyrån Spread, som gör sälj- och lojalitetsskapande reklam åt SAS.

Enligt SAS kommunikationsdirektör Claus Sonberg var intresset stort för SAS Media.
– Det var runt 25 företag som visade intresse. Några färre lämnade sedan anbud, säger han.

SAS vill inte berätta vad de fått betalt för sitt mediabolag, som 2007 omsatte 82,5 miljoner kronor. Enligt uppgifter till Resume.se har köparen fått betala dels en kontant köpeskilling och dels en andel av framtida annonsintäkter. Det här upplägget ansågs för riskabelt av flera aktörer som hoppade av processen efter att ha tittat på prospektet.

Datagraf blev köparen efter ett anbudsförfarande.
– Självklart gav de ett konkurrenskraftigt pris, men det var också viktigt att de hade en filosofi som stämde över med vår och en idé för hur de ska utveckla medarbetarna.

I och med försäljningen har SAS tecknat ett avtal, där de förbinder sig att köpa ett antal tidningar och reklambyråtjänster av den nya ägaren de närmaste fem åren.

För Datagraf som ger ut runt 140 kundtidningar i Danmark blir affären ett sätt att ta sig in på den svenska marknaden. Datagraf kommer att driva vidare verksamheten och behålla de 25 anställda på SAS Media.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.