Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

SAS varumärke har kraschat efter strejken – Resumé har siffrorna

Publicerad: 13 Maj 2019, 11:56

SAS varumärke har tagit styrk av pilotstrejken.

Foto: Flickr

Pilotstrejken lamslog SAS flygtrafik över hela världen och lämnade hundratusentals resenärer strandade. Nu visar en mätning från Yougov för Resumés räkning att flygbolagets varumärke har fått sig en ordentlig törn av strejken.


Ämnen i artikeln:

SASYougov

Det var den 26:e april som nära på 1 500 piloter i Sverige, Norge och Danmark gick ut i strejk. Anledningen var att parterna, SAS och flygbolagets piloter inte har kommit överens om villkoren för kommande avtalsperiod. Svensk pilotförening hävdade att deras medlemmar är bland de sämst avlönade piloterna i Europa och krävde en löneökning på 13 procent. Facket ville även minska på arbetstiden med fem dagar per år.

Pilotstrejken lamslog SAS flygtrafik över hela världen i sju dagar – sammanlagt ställdes drygt 4000 avgångar in – och lämnade hundratusentals resenärer strandade. I medierna rapporterades om hård kritik mot flygbolaget från drabbade resenärer och om hur strejken gav ett uppsving till konkurrerande flygbolag. En vecka senare kom parterna dock överens och strejken blåstes av.

Stockholmsbörsen reagerade negativt på strejken. Vid avblåsningen den 2:a maj lyfte SAS aktiekurs med nio procent, och jämfört med stängsningskursen dagen innan strejken bröt ut hade aktien sjunkit drygt en procent.

SAS har dessutom lidit kraftiga ekonomiska förluster under perioden – enligt SVT menar vissa experter att det handlar om så mycket som 60–80 miljoner kronor om dagen.

– Självklart har det kostat pengar och förtroende, sade SAS vd Rickard Gustafson till SVT Nyheter när strejken var över.

Nu visar en mätning från Yougov framtagen för Resumés räkning att SAS varumärke har tagit ordentlig stryk av pilotstrejken.

Innan strejken hade SAS det klart starkaste varumärket av de flygbolag som Yougov redovisar, men har efter krisen fallit. Just nu har bolaget nästan samma varumärkesstyrka som Lufthansa och Norwegian. Sedan 25 april har SAS tappat nio punkter i varumärkets övergripande indexvärde, vilket översätts till deras "brand health"-mått.

– Den främsta orsaken till att SAS övergripande indexvärde har försvagats sedan 25 april beror på att de upplevs erbjuda lägre kvalitet, färre skulle rekommendera dem och att svenskarna i allmänhet har sämre intryck av bolaget. Att SAS erbjuder bra värde för pengarna och antagandet att SAS har nöjda kunder ligger relativt oförändrat jämfört med innan strejken, säger Oscar Danielson, analytiker på Yougov, till Resumé.

Han säger att Yougov ofta ser i sina mätningar hur det övergripande indexvärdet följer varumärkets buzz-värde, vilket även är fallet med SAS innan och efter strejken. På cirka två veckor har SAS tappat 42 punkter i buzz score. Det motsvarar skillnaden i andelen som har hört eller sett något positivt eller negativt om SAS-varumärket i till exempel media, genom reklam eller samtal med familj, vänner eller andra under de senaste två veckorna.

– Eftersom fallet är så stort under kort tid kan vi nog förvänta oss att SAS övergripande indexvärde kommer fortsätta att falla, säger Oscar Danielson.

Om man jämför SAS buzz-värde med deras word of mouth-värde (se graf nedan) syns att de två måtten i normala fall ligger på samma nivåer. När strejken började syns det däremot hur word of mouth ökar markant samtidigt som buzz-värde faller.

– Det säger att det finns en stor andel av svenskarna som pratar illa om varumärket, fortsätter Oscar Danielson.

Nedan graf visar den långsiktiga utvecklingen för flygbolagens varumärken i Yougovs Brandindex, med en tydlig dipp för SAS vid tidpunkten för pilotstrejken.

Nedan den kortsiktiga förändringen:

Buzz-värdet långsiktigt:

Buzz-värdet kortsiktigt:

Buzz-värdet i jämförelse med word of mouth-värdet:

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

SASYougov

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.