Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Satsar 5 miljoner på Reslust

Publicerad: 12 november 2008, 15:54

Ikväll fixar Bindefeld stor fest på Restaurang Kungsholmen. Värd är Fritidsresor som i morgon lanserar sin jättesatsning Reslust.se. Informationsdirektören Lottie Knutson har tagit initiativ till sajten.


I morgon laserar Fritidsresor sajten Reslust.se.

– Nu har vi jobbat med det här projektet i ett år. I morgon lämnar vi över det till användarna, säger hon.

Reslust.se blir en fristående sajt, men Fritidsresors logga finns med i sidhuvudet. Medlemmarna på Reslust kommer också att få erbjudande från researrangören. Men de får både hylla och såga Fritidsresor och andra arrangörer.

– Ja, det kommer att vara både ris och ros. Däremot kommer vi att ta bort rena reklamationer, eftersom de ska hanteras juridiskt.

Till skillnad från sajter som Resedagboken kommer Reslust att bjuda på korta tips.

– Det ska vara som den där lappen på favoritrestaurangen man får av en kompis. Långa berättelser är snarare för anhöriga.

Lottie Knutson har tagit initiativet till Reslust.

Sajten är gjord för den nordiska marknaden, men svenska användare möts av en sajt på svenska.
– Det kommer att finnas möjlighet att ta del av de tips som användare från andra länder skrivit, men då blir de på danska, norska eller finska.

Fritidsresor hade en byrå inne för att bygga sajten, men det fungerade inte. Nu är den utvecklad internt med viss hjälp av externa programmerare. Även om sajten är till för användarna finns det självklart ett affärsmål bakom satsningen.
– Vi har jobbat med att förenkla vår bokningstjänst på nätet. Det tillsammans med Reslust ska göra att vi ökar andelen av våra nätbokningar från 50 procent till 55 procent inom ett par månader.

Satsningen på Reslust har gått på lite drygt 5 miljoner kronor. Då ingår utveckingen av sajten och marknadsföringen som börjar med kändisfesten ikväll. Där hoppas man få in många resetips från gästerna, som sedan läggs ut på Reslust.
– I morgon får alla våra kunder ett mejl om Reslust. Samtidigt drar vi igång en bannerkampanj, säger Niklas Zhovnartsuk, marknadschef för Fritidsresor i Sverige.

Den inledande kampanjen kommer att pågå under två veckor. På lördag börjar en printkampanj som har sin tyngdpunkt i kvällspress. Målet är att dra in 20 000 svenska medlemmar till sajten till första mars nästa år.

Kolla in Reslust här

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.