Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Satsar i krisen

Publicerad: 15 april 2010, 13:39

– Vi startade fem nya Medelhavsmål för två veckor sedan, till Alicante, Malaga, Barcelona, Mallorca och Rom. Och på måndag drar vi i gång fem nya destinationer för affärsfolket, från Landvetter till Bergen, Stavanger, Riga, Umeå och Västerås.


truefalse

Louise Arvidsson

Har ni inte hört talas om flygkrisen?
– Jo, men vi går på offensiven. Till hösten startar vi linjer till Karlstad, Norrköping, Oslo, Örebro, Borlänge och Växjö.

Hur ofta trafikerar ni linjerna?
– Till Medelhavet kör vi två tre gånger per vecka, till de nordiska städerna på vardagar. Utom Västerås och höstens inrikeslinjer, där blir det flera avgångar per dag.

Är Västeråsbor särskilt sugna på att åka till Göteborg?
– Kanske det, men främst tänker vi oss en matarlinje från Mälardalen till vårt nav i Göteborg och vidare ut i vårt övriga nät.

Hur har ni valt ut destinationerna?
– Från början 2001 åkte vår grundare och ägare Lars Magnusson runt på de större företagen i Västsverige och frågade vart deras folk behövde flyga.

Och det landade i?
– Att vi startade linjerna till Manchester, Birmingham och Lyon. Sedan har vi byggt ut med privatdestinationer som Nice, Prag och Tallinn, och det har gått jättebra.

Men ni rätt okända?
– Vi har levt som ett businessbolag. Men på senare tid har vi marknadsfört oss brett i Västsverige. Vi har gått digitalt, i radio, utomhus på bussar och spårvagnar och på flygplatser samt i print.

Hur lanserar ni de nya linjerna på måndag?
– Vi kör lokalt på destinationsorterna i print, tidningarnas lokala sajter och med sök. Dessutom gör vi en del lokala event.

Det låter som om du har en rejäl budget?
– Jag vill inte avslöja exakt vad vi satsar, men det är en flerdubbling från tidigare år.

Vilka byråer jobbar ni med?
– Vår nya mediebyrå är Mindshare i Göteborg. Våra reklambyråer är Wonderbrand och Miami i Göteborg och vi har ett nytt samarbete med Digitas i Stockholm.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.