Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Scherman årets branschpersonlighet

Publicerad: 9 maj 2008, 07:20

Jan Scherman, vd för TV4, har utsetts till Årets Branschpersonlighet 2008 av juryn på Stockholm Media Award.


Jan Scherman. Foto: Stefan Borgius

Priset ”Årets Branschpersonlighet” ska enligt juryn gå till en person som har varit tongivande på den svenska mediemarknaden, som har väckt känslor och engagemang och som varit innovativ.

Motiveringen till valet av Jan Scherman löd:
”En aktiv debattör som inte tvekar att rasa mot regeringens reklam- och mediepolitik och SVT:s intrång på den kommersiella tv-marknaden. Han har initierat en aggressiv flerkanalsstrategi och tycks inte se någon begränsning i hur många kanaler som hans bolag kan driva. Samtidigt som han hanterade en rad uppmärksammade skandaler levererade han under 2007 det bästa resultatet i bolagets historia”.

Scherman tar just nu emot priset på Rival i Stockholm.

Övriga nominerade:
Tomas Brunegård – vd för Stampen.
Kenza Zouiten – 16-årig bloggare som driver Kenza.se.
Niklas Zennström – Internetentreprenör och bland annat en av grundarna till riskkapitalbolaget Atomico.

Årets Mediebyrå

Guld: Scream Mediabyrå
Silver: OMD
Brons: PHD

Årets Kampanj

Grand Prix – Match.com:s kampanj ”Operation Höstmys”. Mediebyrå PHD network
Guld – AMF Pensions kampanj ”Se dig själv som 70-åring”. Mediebyrå: MindShare
Silver – SAS Institute:s kampanj "Beslut genom tiderna". Mediebyrå: Starcom.

Årets Annonsör

Försvarsmakten

Motivering:
”När endast de bästa är gott nog att nå, krävs det att man är extra smart och begåvad i sin mediestrategi. Vara bäst på och respektera målgruppen, vara snabba att följa efter när de rör sig. Eller överraska och vara oväntad men alltid relevant. Här har man använd hela spektrat av mediemöjligheter. Från extremt smala och målgruppsinriktade köp som föreningssajter, sociala medier, rörligt utomhus, sponsring, events, mobil och DR till breda medieköp i TV, print, bio och på Internet. Allt på ett oerhört konsekvent sätt. Många gånger måste juryn alltid försvara sitt val. Inte den här gången. Vi står givakt för Årets annonsör. Grattis Försvarsmakten!”.

Årets Säljorganisation

MTG Radio

Motivering:
Årets Säljorganisation har utmärkt sig genom att driva sitt huvudmedia gentemot såväl annonsörer, medie- och reklambyråer. Medarbetarna i denna säljorganisation är kunniga och engagerade såväl vad gäller sitt eget medie, marknaden generellt samt i kundens affärer. De är proaktiva och kreativa och får idéer att bli genomförda. Det är inte bara en person som utmärker sig utan hela denna organisation har en generellt mycket hög nivå. En förbättringsåtgärd kan dock vara att VD:n lär sig svenska...”.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.