Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Scherman kritiserar ICA-reklamen

Publicerad: 20 december 2007, 10:29

TV4-chefen Jan Scherman ger ICA:s senaste tv-reklam underkänt, den där ICA-Stig kommenterar köttfärsfusket.


– Jag ogillar att Stig i ICA-reklamen används för att gå i svaromål på kritiken mot ICA. Jag tycker att det hade varit bättre om ICA:s högsta ledning istället tagit det fulla ansvaret, säger Jan Scherman i en intervju med kanalens tittarombudsman Janne Andersson, som publicerats på TV4:s intranät.

Och Scherman fortsätter kritiken mot ICA-ledningen:
– Nu blir intrycket att de gömmer sig bakom en låtsasfigur i en låtsasbutik. I förlängningen finns ett skrämmande perspektiv där reklammediet används för att polemisera mot viktiga avslöjanden som görs på nyhetsplats.

 Scherman varnar i intervjun för en skadlig utveckling där makthavare kan gömma sig bakom reklambudskapen:
– Kritiserade makthavare kan tacka nej till kritiska intervjuer av pålästa och duktiga journalister och köpa sig tid på reklamplats där man oemotsagd kan prata på. En utveckling som jag tror är direkt skadlig för reklamen som sådan.

Jan Scherman har också framfört sin kritik direkt till ICA-ledningen.
– Jag utgår från att Stig återgår till att marknadsföra ICA:s produkter. ICA-reklamen, med undantag för den här plumpen i protokollet, är ytterst lovvärd och en förebild som den högkvalitativa satsning den är.

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.