Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Schibsted och Metro på annonsoffensiv

Publicerad: 24 september 2008, 12:50

Idag undertecknades affären mellan Schibsted och Metro. Samtidigt presenteras tre nya annonspaket. Men fler samarbeten kommer sannolikt på sikt.


Andreas Ohlson är vd på Metro i Sverige.

I affären betalar Schibsted 350 miljoner kronor för att bli ägare till 35 procent av aktierna i Metro Sverige. Nu börjar de två mediebolagen att samarbeta runt annonsförsäljningen.

Det största samarbetet är mellan Aftonbladet och Metro som skapar ett gemensamt paket som når 4,2 miljoner läsare. Men samtidigt har Metro de senaste åren byggt upp sin egen räckvidd med en rad nya editioner.
– Paketet med Aftonbladet handlar om nationell räckvidd. Vår egen räckvidd riktar sig mot urbana konsumenter i Sveriges största städer. De två erbjudandena kompletterar varandra, säger Metros vd Andreas Ohlson.

Som väntat ger inte Metro någon prognos för hur stora intäkter samarbetet ska ge.
– Men självklart tror vi mycket på ett samarbete mellan Sveriges två starkaste varumärken inom print.

Fakturorna för försäljningen hamnar i ett nytt bolag som ägs till hälften av Aftonbladet och Metro. Försäljningen ligger hos Metro. Mer detaljer om samarbetet presenteras i början av oktober.

Det gamla annonspaketet Stockholmtrippeln dammas också av. Det består av Metro i Stockholm och Svenskan och Aftonbladets stockholmsupplagor. De tre tidningarna samarbetade tidigare, men gick skilda vägar när Metro startade Allaannonser.se.

Metro och Aftonbladet kommer också att samarbeta i paketet ”supernöje” som vänder sig till Stockholmsmarknaden. De två sistnämnda paketen kommer att säljas av Annonsdax.

Nu när affären är klar fortsätter Metro och Schibsted att leta efter samarbeten. Det gäller även redaktionellt.
– Jag utesluter inga områden, allt är möjligt säger Andreas Ohlson.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.