Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Schori: Medierna har sig själva att skylla för Facebooks senaste uppdatering

Publicerad: 24 januari 2018, 07:00

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Schori om Facebooks senaste uppdatering, P&G avslutar hälften av byråsamarbetena och stort säkerhetshål upptäckt i Tinder. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleFacebookMartin SchoriMorgonsvepetDonald Trump

Martin Schori: Facebook tänker rätt men kan få oönskade effekter av senaste uppdateringen

Aftonbladets Martin Schori skriver om Facebooks senaste uppdatering som kommer att ge utvalda användargrupper i uppdrag att rangordna medier utifrån hur trovärdiga de finner dem vara. De trovärdigaste kommer att premieras i nyhetsflödet. Schori skriver om de misslyckade satsningar som den blå nätjätten lanserat de senaste åren och menar att Facebook med den senaste uppdateringen vill avsäga sig rollen som smakdomare.

"Medier har för vana att skylla sina problem på publiken. Men i själva verket ligger mycket av skulden för den här situationen hos medierna själva. Journalistikens plats i samhället var en gång självklar, men i takt med att digitaliseringen öppnade för alla att publicera sig slarvades den bort.

Schori skriver avslutningsvis att vi inte ska låta ett stort techbolag definiera vad som är sant eller inte.

"Men så länge det finns en högljudd – och framgångsrik – grupp som försöker manipulera den måste Facebook säkerställa att inte heller dem får det."

P&G ska göra sig av med hälften av byråerna

Vid slutet av 2018 planerar annonsören P&G att avsluta 50 procent av sina byråsamarbeten, det rapporterar The Drum. Annonsörsjätten har sedan 2014 gjort stora nedskärningar på byråsidan och kommer vid slutet av 2018 ha avbrutit 4,700 byråsamarbeten de fyra senaste åren. De avslutade byråsamarbetena spås dock inte påverka P&G's totala marknadsföringsbudget. Bolaget kommer också att stärka sina inhouse-avdelningar inom planning och mediaköp.

Tre av fyra varumärken skyr Trump

Enligt en undersökning från den amerikanska branschtidningen Digiday uppger 76 procent av de tillfrågade varumärkena att de på alla sätt försöker undvika att synas nära Donald Trump eller Trump-relaterat innehåll. Även om valet av Donald Trump fick tidningsprenumerationerna att skjuta i höjden verkar den amerikanska presidenten inte innebära ett intäktslyft för varumärken.

Facebook köper startup specialiserad på verifiering...

Facebook köper den amerikanska startupen Confirm, ett bolag specialiserat på att verifiera olika typer av ID-kort. En talesperson för Facebook säger till Recode att förvärvet är tänkt att "stärka satsningen på att hålla våra användare säkra" men vill inte utveckla något ytterligare. Techsajten spekulerar i att Facebook kan använda Confirms teknik för att säkerställa sina användares identiteter om de skulle bli utstängda från sina egna konton.

... och marknadschefen lämnar

Facebooks marknadschef Gary Briggs lämnar bolaget han kom till från Google 2013. Även om han själv uttrycker det som att han ska gå i pension kommer han fortfarande att vara aktiv som rådgivare inom en rad olika bolag. Han berättar även att han kommer att hjälpa Demokraterna i mellanårsvalet 2020. Enligt Recode är det väldigt ovanligt för Facebook att en av deras högsta chefer väljer att lämna bolaget.

Stort säkerhetshål upptäckt i Tinder

Den israeliska säkerhetsfirman Checkmarx har upptäckt ett allvarligt säkerhetshål i dejtingappen Tinder, det skriver Wired. Säkerhetshålet gör att användares bilder och matchningar kan nyttjas av någon som är uppkopplad på samma wifi-nätverk som den drabbade. Säerkhetshålet beror på att Tinder inte använder sig av https-kryptering för sina bilder. Bolaget säger i ett uttalande att man letar efter en lösning på problemet men vill inte berätta något om hur många som kan vara drabbade eller hur nära en lösning är att vara på plats.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News