Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SD:s digitala motor

Publicerad: 1 Juli 2013, 07:35

Joakim Wallerstein har inte märkt några sociala konsekvenser sedan han började arbeta hos SD.

Foto: Krister Berntsson

När Joakim Wallerstein lämnade pr-byrån Strandberg Haage för att börja på Sverigedemokraternas informationsavdelning, väckte det en del uppmärksamhet. För Resumé berättar han om omgivningens reaktioner och SD:s digitala satsning inför valet.


Ämnen i artikeln:

Joakim WallersteinAcneStrandbergHaageAlmedalen 2013

Att Joakim Wallerstein lämnat Strandberg Haage för Sverigedemokraterna upptäcktes först vid presentationen av SD:s uppdaterade logga och grafiska profil. Egentligen hade han arbetat på SD:s informationsavdelning i ett halvår redan.

– Partiet behövde en person med erfarenhet av digital pr och jag sökte jobbet, säger han. Jag är socialkonservativ i min övertygelse och ville jobba med det jag tycker är viktigt.

Sammanlagt arbetar sju personer på SD:s kommunikationsavdelning, men det är Joakim Wallerstein som är den som har den största digitala erfarenheten.

Han jobbade huvudsakligen med digital kommunikation på Strandberg Haage där han var i två år. Innan dess arbetade han med kommunikation på Wyred och Acne Studios.

– Jag har hela tiden varit inriktad på det digitala, men jag tycker egentligen inte om att sätta digital framför mina titlar, säger han. Det leder tankarna till någon som sitter i en källarlokal och knackar kod. Det är så många som tror att digitalkommunikation handlar om att digitalisera tryckt information. Men varför ska man använda sig av den minst flexibla kommunikationsformen som mall för den mest flexibla?

Inför valet kommer SD att satsa stort på nätet. Trots att det kraftigt ökade partistödet efter förra valresultatet gett SD en rejäl valbudget är det den förhållandevis billiga digitala kommunikationen de tänker satsa hårt på. Det är där deras sympatisörer verkar och diskuterar. Och det är också där partiet får ut sitt budskap på sina egna villkor.

– Jag tror också att anonymiteten gör sitt till, säger Joakim Wallerstein. De behöver inte vara så offentliga med sina sympatier för oss.
Men själv har han inte sett några sociala konsekvenser av att han började jobba för SD. Någon enstaka kompis har slutat höra av sig och några Facebookkontakter avregistrerades.

– Men de allra flesta är kvar, säger han. När jag började på kansliet pratade vi en del om att det fanns ett socialt pris för att gå med i partiet. Många där har andra erfarenheter än jag. Men för min egen personliga del har det inte varit något problem.

Ibland verkar det som om all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet för SD. Efter järnrörsskandalen fick partiet medvind i opinionen, och varje skandal verkar, om än temporärt, stärka partiets popularitet.

– Det är sant, men det betyder ändå inte att skriverierna är bra för oss, säger Joakim Wallerstein. Det är enskilda människor som utsätts för skriverierna och det är inte roligt.

Han är inte orolig för att hans arbete med partiet ska göra det svårt för honom i karriären.
– Nej, jag har inte ens tänkt tanken, säger han. Just nu är jag så uppe i jobbet och efter valet 2014 kommer synen på partiet att vara en annan. Jag har aldrig haft svårt att få jobb och jag tror inte att det kommer att vara svårt i framtiden heller.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.