Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 16 Februari 2010, 15:19
Ät kuk och fitta för din mentala hälsas skull! Det är budskapet i Storåkers nya kampanj för Moderna Museets Lee Lozano-utställning. Ett helt relevant språkbruk, hävdar Michael Storåkers, projektledare för kunden.
Ät fitta för din mentala hälsa! Och besök Moderna Muséet. Det är Storåkers uppmaning till konstintresserade stockholmare
Moderna muséets utställning av 60-talskonstnären Lee Lozano har just öppnat. I helgen gick kampanjen för utställningen upp. Den är gjord av Storåkers McCann, som inte skräder orden när det gäller att locka folk till utställningen.
”Eat cock/cunt for mental health!” är rubriken på utomhuskampanjen, med en minimal censurlapp som klistats över väsentligheterna.
– Vi vill skapa uppmärksamhet kring den här, för många, helt okända konstnären, säger Michael Storåkers.
– Det är mycket kön och starka uttryck i utställningen. De orden är relevanta för konstnären för de återkommer hela tiden i hennes verk. Hon har en rätt manlig inställning till kön och ett manligt självförtroende, vilket var ovanligt under 60-talet och ibland kan vara en förebild. Det gör henne intressant. Och är en stark kontrast till det mer klassiska måleriet som hon också erbjuder.
Enligt honom är detta den största separatutställningen av Lee Lozano, som var verksam mellan 1960 och 1972, som gjorts. Den har planerats under fem år av Moderna Museet och pågår uner tre månader.
Kampanjen går nu i print, utomhus och digitalt under två veckor och återkommer under utställningsperioden.
Kund: Moderna Muséet
Uppdragsgivare: Gunilla Steinwall
Byrå: Storåkers McCann
Arbetsgrupp: Michael Storåkers, projektledare, Mirja Hjelm produktionsledare, Ola von Bahr ad, Brita Zackari copy, Jacob Hamilton original.
Ulrika Fjällborg