Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Se Storåkers nya kuk-kampanj

Publicerad: 16 Februari 2010, 15:19

Ät kuk och fitta för din mentala hälsas skull! Det är budskapet i Storåkers nya kampanj för Moderna Museets Lee Lozano-utställning. Ett helt relevant språkbruk, hävdar Michael Storåkers, projektledare för kunden.


Ämnen i artikeln:

Michael StoråkersKampanjer på GModerna Museet

Ät fitta för din mentala hälsa! Och besök Moderna Muséet. Det är Storåkers uppmaning till konstintresserade stockholmare

Moderna muséets utställning av 60-talskonstnären  Lee Lozano har just öppnat. I helgen gick kampanjen för utställningen upp. Den är  gjord av Storåkers McCann, som inte skräder orden när det gäller att locka folk  till utställningen.

”Eat cock/cunt for mental health!” är rubriken på utomhuskampanjen, med en  minimal censurlapp som klistats över väsentligheterna.

– Vi vill skapa uppmärksamhet kring den här, för många, helt okända  konstnären, säger Michael Storåkers.

– Det är mycket kön och starka uttryck i utställningen. De orden är relevanta  för konstnären för de återkommer hela tiden i hennes verk. Hon har en rätt  manlig inställning till kön och ett manligt självförtroende, vilket var  ovanligt under 60-talet och ibland kan vara en förebild. Det gör henne intressant. Och är en stark kontrast till det mer klassiska måleriet som hon också erbjuder.   

Enligt honom är detta den största  separatutställningen av Lee Lozano, som var verksam mellan 1960 och 1972, som gjorts. Den har  planerats under fem år av Moderna Museet och pågår uner tre månader.

Kampanjen går nu i print, utomhus och digitalt  under två veckor och återkommer under utställningsperioden.

Kund: Moderna Muséet
Uppdragsgivare:   Gunilla  Steinwall  
Byrå: Storåkers McCann
Arbetsgrupp:    Michael Storåkers, projektledare, Mirja Hjelm    produktionsledare,    Ola von Bahr ad, Brita Zackari copy, Jacob Hamilton original.

Ulrika Fjällborg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.