Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Sebastian Stecki: ”Kanske blir AI nästa form av greenwashing”

Publicerad: 2 Juli 2019, 09:06

Sebastian Stecki, grundare på Techposition.

Foto: Julia Lundin

Hallå där.. Sebastian Stecki, bloggare på Resumé och medgrundare av kommunikationsbyrån Techposition.


Ämnen i artikeln:

TechAlmedalen 2019AI

Vad gör du i Almedalen i år?
– Jag är här med ett par uppdragsgivare och hjälper dem, men även i egen kapacitet för Techposition. Det handlar mycket om nätverkande. Alla är på en och samma plats så det är tacksamt.

Vad får man inte missa i Almedalen?
– Era morgonspaningar - Almedalens bästa lathund om vad man ska göra under dagen! På onsdag morgon har Sigma ett frukostseminarium på Digidalen Arena. De presenterar en nationell SIFO-undersökning om hur många svenskar som kan tänka sig att ersätta politiker med AI och hur många som kan tänka sig att ersätta poliser med robotar. Spännande siffror utlovas.

Vi har noterat att det är en hel del seminarium om artificiell intelligens. Har ämnet mognat?
– Fler verksamheter börjar se tillämpningsområden, så helt naturligt att det diskuteras mer. Men sen är det såklart också ett buzzword sedan ett par år tillbaka. Det brittiska venture capital-bolaget MMC har i en rapport konstaterat att 40 procent av de europeiska startups som säger sig arbeta med AI knappt har någonting alls att göra med begreppet. Samtidigt får företag som samlar in pengar via crowdfunding i snitt 50 procent mer i intäkter. Så det lönar sig med andra ord att prata om AI i en viss grad.

Direkta tillämpningar av AI ökar ju, exempelvis kan man hantera stora datamängder och snabbt få bra insights. Men det man ofta diskuterar är en fullt autonom tänkande AI med självmedvetande, något som realistiskt är många år fram, sannerligen decennier. Men många organisationer vill ju positionera sig som framåtlutade och tekniskt kunniga, så AI blir ett naturligt ämne att prata om då. Så man kan nästan säga att AI många gånger kan ses som nästa form av greenwashing.

Det är färre event i år. Är Almedalen på väg att tappa dragningskraft?
– Ja. Det kanske inte kommer växa exponentiellt. Men det kan förändra sig lagom till valåret. Men Almedalen är fortfarande superrelevant. Många företag är här och det är väldigt dyrt. Så de tycker ju uppenbarligen att det finns ROI på satsningen.

Hur mycket pengar satsar ni då?
– Haha, inga kommentarer!

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

TechAlmedalen 2019AI

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.