Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Sedan millenieskiftet har det inte funnits något som GDPR – Och tänka sig – livet gick vidare"

Publicerad: 23 december 2018, 22:41

Martin Cedergren, Anne Gro Gulla, Gustav Egerstedt, Ulrika Sundblad och Arvid Nittve

Näst på tur i Resumés julenkät är Stendahls Martin Cedergren, Telia Sveriges marknadschef Anne Gro Gulla, Saatchi & Saatchis Gustav Egerstedt, Danske Banks marknadschef Ulrika Sundblad och Arvid Nittve på McCann.


Martin Cedergren, kreativ ledare på Stendahls

Årets mest samtida:
Mia Skäringer. Från programledare på ZTV till ledare av folkrörelsen med stort F och given mega-rock-star.

Årets ängsligaste:
Inte svara "alla turer kring att bilda en ny regering". Inte svara alla turer kring att bilda en ny regering"... eh.. "Alla turer kring att bilda en ny regering!"

Årets upplevelse:
Den heta sommaren. Att bada i Sandhammaren utan att frysa om tårna, magiskt!

Årets klyscha:
Twittra om Klimatångest och sedan boka resan till Thailand ungefär en minut senare.

Årets story:
Banksy säljer ett av sina mest kända motiv 'Girl with Balloon' för 1 miljon pund på Sotheby's, som sedan en kort stund efteråt.. strimlas sönder!

Årets reklam:
Andras jobb: Precis när de flesta tyckte att emotionell marknadsföring inte kan vara effektiv dök den upp.. Nike's Dream Crazy med Colin Kaepernick i spetsen. Och strax efteråt sköt börskursen i höjden..

Eget jobb: Att bygga världens tråkigaste utomhustavla i Malmö med Herjes (vd'n på Sioo:x) plankor från hans egen altan är en klar ära. Har du vägarna förbi Coop vid Stadion, ta gärna en titt för de kommer vara kvar i minst 12 år till.

Årets dumhet:
Exakt när Mark Zuckerberg sa: "That was a mistake, and I'm sorry."

Årets drama:
Narcos Mexico. Man tittar, man googlar, man häpnas att det mesta stämmer med historiken. Avsnitt efter avsnitt. Nästa säsong lär dessutom vara ännu mer av allt!

Nästa år lovar jag:
Inte säga "Ska bara..." en enda gång även kommande år.

Anne Gro Gulla, Telia

Årets mest samtida
#Metoo-rörelsen

Årets ängsligaste:
Valrörelsen och regeringsbildningen

Årets upplevelse:
Semester med regn i Italien, men sol i Sverige. Hela sommaren.

Årets klyscha:
Svenska Akademien och vad Horace Engdahl säger, helt alvarligt.

Årets story:
Alla otroliga historierna från Vita huset. House of Card är blekt i sammanhanget

Årets reklam:
Nike med Colin Kaepernick

Årets dumhet:
Klarar inte att välja mellan allt som Trump har twittrat.......

Årets drama:
Northug har slutat, en tragedie for oss normenn
Nästa år lovar jag: Att ha lika kul som i år

Det ska jag göra i jul:
Skriva klar min andra roman på plats i Masai Mara.

Gustav Egerstedt, creative director på Saatchi & Saatchi

Årets mest samtida?
Att lämna branschen och göra något annat.

Årets ängsligaste?
"Always on".

Årets upplevelse:
1. När Kennedy fångade och drack den där ölen i historiens bästa målgest på Nya Söderstadion.

2. Att se årets läskigaste film Hereditary helt ensam i biosalongen.

Årets klyscha:
Populism.

Årets story:
Hur Tarantinos arbete med hans kommande best till rulle "One upon a time in Hollywood" framskrider.

Årets reklam:
Det har ju gjorts väldigt mycket bra reklam även detta år, men om man nu måste välja ut en: Thailändska "Friendshit" för K+, som också är en Tide ad förstås!

Årets dumhet:
När den där missionären skulle omvända / övertala urbefolkningen till kristendom på ön Norra Sentinel. Ny nivå på mansplaining. Tji fick han. Lika dumt som främlingsfientlighet och klimatförnekelse.

Årets drama:
Regeringsbildningen a.k.a. avsaknaden av regeringsbildning.

Nästa år lovar jag:
Att inte låta mig övertalas att köpa "spännande" aktier.

Ulrika Sundblad, marknadschef Danske Bank

Årets mest samtida

Matpreferenser, eller rättare sagt födoämnespreferenser. Överallt pratas det om lakto-ovo vegetarian, vegan, pescetarian, lakto och det gäller att ha google nära till hands för att snabbt kunna slå upp och hänga med! De roligaste namnen just nu är dock flexetarian och klimatarian.

Årets ängsligaste
Sedan millenieskiftet har det inte funnits något så ängsligt som GDPR. Och tänka sig – livet gick vidare även efter den 25 maj.

Årets upplevelse:
Valet, en upplevelse som har varat länge!

Årets story, dumhet och drama:
Alla pekar i riktningen mot Svenska Akademin så tror jag inte att jag behöver måla ut det mer.

Årets reklam:
ICAs Rosa bandet reklam – om definitionen är att bra reklam är reklam som berör så vinner den lätt i år. Jag fäller en tår varje gång jag ser den!

Nästa år lovar jag: ...kanske bli klimatarian då för att bli lite mer samtida...

Det ska jag göra i jul:
Hänga med familjen och fundera på om granen ska få mer vatten, titta på den fina lysande julskinelampan jag har fått och om vi ska ta en chokladbit till.
Umgås med familj och vänner. Det och smida planer.

Arvid Nittve, copywriter McCann

Årets mest samtida?
Instagramkontot @dyngbaggegalan som fortsätter sätta scrollfingret på vår samtid, dag ut och dag in. Så gytt.

Årets ängsligaste?
Samtiden.

Årets upplevelse:
Sex månaders föräldraledighet and counting. Rekommenderas varmt. Tack Sverige!

Årets klyscha:
Insikten att "Det smarta hemmet" är det närmaste jag kommit en hobby 2018. U s c h.

Årets story:
Brett Kavanaugh-debaklet.

Årets reklam:
Apples reklamfilm Welcome Home med omisskännlig regi av Spike Jonze.

Årets dumhet:
När Alliansen, valets uppenbara förlorare, stegar in i SVT-studion och kräver Löfvens omedelbara avgång. Svindel.

Årets drama:
Det sorgliga beskedet att legendariska agenturen och produktionsbolaget Adamsky går i graven.

Nästa år lovar jag:
Att köra okynnesköra Voi minst en timme om dagen.

Det ska jag göra i jul:
Bli omkörd av ännu mer medelålders män i Audi Allroads på väg upp till Åre. Och så fyller jag visst jämnt, men det behöver vi inte prata högt om.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.