Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sefastsson slår tillbaka

Publicerad: 24 Oktober 2008, 07:04

En miljon till förra polisen Olle Liljegren och journalisten Dick Sundevall. Ytterligare 500 000 kronor till den knarkdömde mannens familj. Och avsked för Trond Sefastsson. Det var enligt Trond Sefastsson kraven som ställdes på TV4 i ”operation domedag”


Trond Sefastsson förhördes under torsdagen. Foto: Aftonbladet/Urban Andersson

Hot och konspirationer: Idag hördes Trond Sefastsson och sonen till den man som är dömd till åtta års fängelse och livstids utvisning för grova narkotikabrott.
Meningarna gick inte oväntat starkt isär när de gav sin version av villkoren i Sefastssons uppdrag för sonen och dennes familj.
Båda vittnade om ett uppdrag som småningom övergått till hotelser från den andres sida.

I korthet fortsätter sonen att hävda att hans och hans familj levt i tron att de anlitat Trond Sefastsson i rollen som TV4-journalist och betalat honom 400 000 kronor för hans tjänster.
Sonen hävdar vidare att Trond Sefastsson skickat en torped på honom för att han skulle sluta besvära Sefastsson.

Sonen grillades hårt av Sefastssons advokat Gunnar Falk, som framför allt pressade honom på vilka villkor och  utfästelser som Sefastsson gett sonen: allt för att ställa utom tvivel att Sefastsson inte gett några löften om tv-inslag för TV4, agerar som journalist eller ställt några andra krav på familjen, än de som parterna kommit överens om från början.

Sonen fick också frågor om hur väl bekant han var med journalisten Dick Sundevall och den före detta polismannen Olle Liljegren, som enligt förundersökningen försökt sälja materialet om Trond Sefastsson till TV4. En del av ersättningen skulle gå till familjen. 
Den konkreta frågan var om de jobbade i team.
Sonen förklarade att han bara träffat dem vid ett par tillfällen.

Sonen fick också frågan om han fått någon ersättning i samband med att Strix Television och Aftonbladet presenterat avslöjandet. På den frågan svarade sonen nekande.

Trond Sefastsson berättade att han länge tvekade att ta sig an uppdraget från familjen. Men när han väl tog sig an det så blev slutsatsen den att pappan i familjen var rättmätigt dömd och det inte fanns underlag för överklagan.

Han förnekade bestämt att han skulle ha skickat en torped på sonen.

Han jämförde förutsättningarna för uppdraget med ett han gjorde några år tidigare för juristfirman Eurolawyers där en ung man  dömts som skyldig i bilolycka när  tre andra ungdomar förolyckades.  
Enligt Trond Sefastsson fakturerade han då juristfirman 300 000 kronor för fyra månaders jobb.

Trond Sefastsson fyllde på med flera uppgifter för att stärka bilden av att han skulle vara utsatt för komplott –”Operation Domedag” – ledd av Olle Liljegren, som tidigare dömts för brottsprovokation och avskedats från sin tjänst hos polisen.
Sefastsson hävdade att Liljegren och Sundevall vänt sig till TV4 med tre krav, som kanalen senare tackade nej till:
1.    En miljon Liljegren och Sundevall
2.    500 000 till familjen.
3.    Avsked för Sefastsson.

Sefastsson berättade också att samtidigt som han var kallad till förhör hos åklagare Malin Palmgren var han ävem kallad till möte i Gamla Stan med ett par poliser.

De hade enligt uppgift till Sefastsson, fria händer från polisledningen att bedriva klappjakt på Olle Liljegren eftersom han försökt få en TV4-journalist avskedad.
Enligt Sefastsson skulle Lijlegren stoppas till varje pris eftersom han fortsatte att använda metoder som han tidigare straffats för.

Malin Palmgren koncentrerade sin utfrågning av Sefastssons, innan den avbröts för dagen, på de kontraktsvillkor som Sefastsson haft med TV4 under sina år på kanalen.

Sefastsson beskrev sig som en fri konsult som helt styrde sin vardag. Hans uppdrag bestod främst i att granska publicistiska ärenden, inte göra reportage, förklarade han.

Han ville inte kommentera innehållet i sitt avtal med TV4 eftersom det omgärdades av ett sekretessavtal som hindrade honom.   
Han fick också frågor om ett par tillfällen då fakturorna till TV4 hade varit större än normalt.

Vid det första tillfället hade han arbetat med programmet Drevet, förklarade han.
När den gällde den andra fakturan var han mer kryptisk:
– Det är så komprometterande för TV4:s ledning att jag inte vill tala om saken, svarade han med ett snett leende,

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.