Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 3 oktober 2008, 09:04
Microsoftreklamen Seinfeld och Gates blev en framgång. Det blev däremot inte uppföljaren ”I´m a PC”.
Succén finns i kommentarerna.
De två första filmerna i Microsofts 300 miljoner dollars-kampanj hade Jerry Seinfeld och Bill Gates ledande roller. De småpratade i en skoaffär och var på studiebesök hos en vanlig amerikansk familj.
Obegripliga och inget kommersiellt budskap, var den vanliga domen bland kommentarerna.
Då var uppföljaren med människor i olika världsdelar och i olika situationer som säger ”I´m a PC” mer lättillgänglig. Men inte speciellt rolig.
Och hur säljande den är var så är det de två första filmerna som fastnat. Det är företaget Visible Measures som kartlägger videoklipp på webben som undersöt de tre filmerna.
Seinfeld/Gates-filmerna drog dubbelt så mycket tittare som ”I´m a PC” första veckan de visades. Fortfarande har de 700 000 visningar per dag medan ”I´m a PC” bara når 50 000 per dag.
Seinfeld/Gates har alltså en överlägsen viral effekt.
– Virals bygger på word of mouth. Och när det kreativa skapar frågor ger det något folk att prata om, säger Matt Cutler, analytiker på Visible Measures till Adage.
BrandIndex mäter uppmärksamhet, ”buzz”, på webben påpekar att Microsoft var framgångsrikt på att få igång snacket på webben och att man lyckades håla igång diskussionen i ”I´m a PC”-filmerna. Det är högre ”buzz” i dag än innan kampanjen drog igång.