Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

September

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Bara i Finland dricks det mer kaffe än i Sverige. Den svenska kaffemarknaden är också bland de tuffaste i konsumentledet.
– Jo, det är en hård marknad. Det finns få kategorier med så starka spelare. Kaffe används som lockvara in i butik, och därför får vi ofta sämre lojalitet än i andra kategorier. Då känns det extra roligt när vi placerar oss så starkt här, säger Erica Bertilsson, marknadschef på Arvid Nordquist.
Utfallet kan dessutom bli ännu bättre framöver. I oktober gör de en stor produktlansering av Classic Selection. Och framgångarna i Varumärkes-SM kan bero på att budskapet har förtydligats.
– Vi förtydligade vårt kommunikationskoncept i början av året och har sedan dess kört fyra kampanjer med samma tema, säger Erica Bertilsson. En annan av septembervinnarna är GB Glace.
– Det spelar säkert en roll att vi gick ganska tungt i tv under veckorna 39 och 40. Vi har också blivit bättre på att samordna material, oavsett om det används i butik eller tv-reklam, säger Christoffer Schreil, marknadschef GB Glace. Och att glassmarknaden är stendöd när höstlöven faller är en myt.
– Sverige har en ganska hög glassförbrukning året runt. Den glass som konsumeras hemma ligger ganska konstant under året. Och hittills i år har vi haft en tillväxt, trots en ganska medioker sommar, säger Christoffer Schreil. Och kombinationen glass och sol ska kunderna ändå möta i butik:
– Vi har en riksomfattande kampanj ihop med reseföretaget Apollo som just nu går i butikerna. Kappahl är i september för första gången i år med på topplistan. Efter att ha byggt upp en bättre attityd till sitt varumärke med hjälp av Dustin Hoffman och Goldie Hawn når Kappahl nu en peak med Richard Gere – kanske den som mest attraherar målgruppen kvinnor 40 plus.
– Det intressanta är dock att den största effekten för Kappahl i samband med den senaste kampanjen kommer bland männen och till följd av det tappar Dressmann stort bland småbarnspappor och uppåt, säger Malin Odell, undersökningskonsult på NMA, Nordisk Medieanalys. Max är åter i topp efter nystarten av sin tv-kampanj som började visas i våras. Platt-tv-hysterin har avmattats något under året men Samsung fortsätter att dominera.
– Förutom Philips går det nu även trögt för premiummärket Pioneer, kanske som en följd av en avtagande högkonjunktur som tvingar svenskarna att tänka en gång extra på vart pengarna går, säger Mats Isenberg, NMA. Kvar i ledning bland de tävlande individuellt är Tina Bengtsson, marknadschef på Findus, som både leder totalt och vars varumärkesportfölj utvecklades mest positivt under september.

Så genomförs VM-SM

Så genomförs VM-SM: Varumärkes-SM är Resumés och analysföretag Nordisk Media
Analys tävling. Underlaget bygger på NMA:s mätningar av hur attityden till varumärket iett fyrtiotal branscher förändras jämfört med föregående år. Förändringen i de tävlandes portföljer kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.