Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

September

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


varumärkes-sm

De två dr-tunga lågpriskedjorna Lidl och Willys och de två reklamintensiva mobiltelefontillverkarna Nokia och Samsung finns på topp 10-listan på över de varumärken som ökar mest i september.
– Många teknikvarumärken driver de mer framgångsrika portföljerna framåt. Samsung fortsätter uppåt, mycket tack vare att de verkar i flera olika kategorier. Därmed blir det även ett starkare varumärke totalt sett för konsumenterna, säger Mats Isenberg , analytiker på trackingföretaget NMA som via nätenkäter mäter hur varumärken utvecklas i ett sextiotal branscher jämfört med förra året.
– Även Nokia dyker upp på topplistan och går nu med en "active life-reklam".

Men det finns flera teknikbolag som går framåt.
– Bredbandsbolaget och HP fortsätter uppåt. Comhem utmärker sig i en av portföljerna, som gått intensivt i tv med small, medium och large-alternativen.

Mörkrost går hem
Men tekniktrenden till trots, i topp hittar vi glass och kaffe: GB och Zoéga.
– Vi har drivit kategorin mörkrost, bland annat med vår nya smak Forza. Kampanjerna har gått mycket bra. Vi har varvat imagefilmer med produktintensiv tv, säger Sofia Hyléen , tillförordnad marknadschef vid Zoéga. Zoéga har också gynnats av den internationella trenden mot mörkrostat. Enligt Sofia Hyléen har Zoéga fått 100 000 nya kunder sedan 2004.
– Kunden vill ha ett starkare kaffe. Flera av våra konkurrenter fokuserar nu alltmer på mörkrostat. De sorter som har tappat mest finns inom mellanrostat. Anledningen är främst den ökande konkurrensen från kedjornas egna varumärken.

Christoffer Schreil är nytillträdd marknadschef på GB.
– Vi är en stor organisation. Vi har satsat på en enhetligare kommunikation över hela landet de senaste åren. GB-profileringen ska vara likadan från Örkelljunga till Haparanda.

Det har inte skett några större förändringar mediemixen.
– Styrkan i varumärket ligger snarare igenkännelsen. GB står för sommar och nostalgi. Vårt tema den senaste tiden har varit "Sommar när du vill!".

Vädermässigt har temat närmast blivit en sannspådd prognos. Sommarsäsongen 2006 har tack vare den ihärdiga värmen sträckt sig långt in i hösten.
– Det har varit en lång säsong, vilket slagit igenom i försäljningen.

Vilken är din egen favorit?
– Sandwich, en klassiker. Dessutom gillar jag King Kong, men det är mest för storlekens skull. I kampen mellan matkedjorna går både Willys och Lidl starkt framåt.
– Våra egna undersökningar visar att kunderna uppfattar oss som det mest prisvärda alternativet, säger Patrick Grabenbauer , marknadschef på Willys.
– Vi har bland annat satsat en hel del på imagekampanjer, vilket gett ett bra resultat. Niklas Angergård , strategisk direktör på Storåkers McCann, är en de tävlande som genomgående har legat på höga nivåer. I september tar Zoéga honom till en tredje plats med 33 punkter. Han ligger tätt bakom ledarduon Mats Wester , marknadsdirektör på Spendrups bryggerier (44) och Jochum Forsell vd på Initiativ Universal (40).

SVT backar mest
– Zoéga är egentligen det enda varumärket som har en tydlig position gentemot konkurrenterna. Deras kaffe har bäring i produkten, inte bara varumärket. Dessutom blir kaffet som dricks i både Sverige och världen allt mörkare, motiverar Niklas Angergård sitt val. Det märks också på de varumärken som tappar mest. På den listan finns Gevalia, giganten inom mellanrostat. Men mest minskar SVT 2 – den kanal som procentuellt har tappat flest tittare de senaste åren.

Peter Willebrand
peter.willebrand@resume.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.