Nyheter
Sex spelbolag bland Sveriges 20 största annonsörer
Publicerad: 29 januari 2019, 07:52
Foto: Mostphotos
För ett drygt år sedan la spelbolaget Snabbare inte en krona på reklam. 2018 hade den siffran stigit till 357 miljoner.
Spelbolagens allt starkare närvaro på den svenska reklammarknaden är den tydligaste trenden när Sifo redovisar 2018 års bruttosiffror för medieinvesteringar.
I toppen regerar fortfarande Ica, det enda bolag som investerar mer än en miljard, följt av Kindred Group (9) med varumärken som Unibet och Maria Casino. Tredjeplatsen kneps av FMCG-jätten Procter & Gamble, det rapporterar Dagens Media.
Noterbart är att sex av de 20 största annonsörerna numera är spelbolag. Bland spelbolagen är den största raketen Snabbare som 2017 inte investerade någonting i reklam, förra året uppgick bolagets medieinvesteringar till 357 miljoner.
Här är de största annonsörerna 2018:
1. (1) Ica / 1,06 miljarder
2. (9) Kindred group / 985 miljoner
3. (2) Procter & Gamble / 678 miljoner
4. (3) Coop / 666 miljoner
5. (5) Mio / 643 miljoner
6. (7) Svenska spel / 562 miljoner
7. (4) Elgiganten / 513 miljoner
8. (20) Telia / 458 miljoner
9. (16) Volvo / 402 miljoner
10. (10) Glaxosmithkline / 384 miljoner
11. (6) Arla / 376 miljoner
12. (11) Willys / 375 miljoner
13. (14) Ikea / 374 miljoner
14. (17) Tre / 365 miljoner
15. (8) Volkswagen / 363 miljoner
16. (Ny i toppen) Snabbare / 357 miljoner
17. (Ny i toppen) Global gaming Malta / 348 miljoner
18. (15) Hallon / 335 miljoner
19. ATG / 327 miljoner
20. (19) Leovegas 322 miljoner