Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sexreklamen frias

Publicerad: 30 september 2008, 11:50

Apoteket sexleksaks-kampanjen frias. Reklamen är inte stötande, enligt Marknadsetiska rådet (MER).


Annonsen till vänster anmäldes till MER som dock friar Apoteket.

Apotekets kampanj , gjord av reklambyrån Forsman & Bodenfors för sortimentet av sexleksaker, fick stor uppmärksamhet. En annons som gick i Metro anmäldes till MER.

Enligt anmälaren, en mamma, är annonsen stötande och olämplig att publicera i en så lättillgänglig tidning som Metro, som läses yngre publik. Anmälaren menade att hon som förälder själv bör få avgöra när och hur hon vill ge sina barn information om sex, uppger nyhetsbyrån Siren.

MER anser att kampanjen inte är stötande, men kritiserar Apoteket för att inte ha bemött klagomålen från mamman på ett bättre sätt. Apoteket meddelade mamman frankt att företaget inte delade hennes uppfattning.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.