Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SF förlorar varumärkestvist

Publicerad: 27 mars 2008, 10:13

SF förlorade tvisten mot Eurostar om varumärket Fontänen i Vällingby. Patent och registreringsverket avslog biografjättens invändan om att varumärket skulle vara förväxlingsbart med ett annat.


Biografen Fontänen i Vällingby. Foto: Mats Kullander

Patent och registreringsverket avslog SF:s invändan mot Eurostars registrering av varumärket Fontänen. Det registrerade märket sitter på neonskylten på biografen med samma namn i Vällingby centrum. Innan SF tog över driften av biografen ansökte den mindre biografaktören Eurostar om att registrera varumärket Fontänen. SF hävdar i sin invändan till patent och registreringsverket bland annat att varumärket är förväxlingsbart med ett varumärke Svenska Bostäder AB länge använt. SF anför vidare att man invigde biografen 1956 och drivit den fram till 1985 när Eurostar tog över driften.

Patent och registeringsverket skriver i beslutet: ”För att ett känneteckensbruk ska kunna konstituera en inarbetad varumärkesrätt krävs att kännetecknet inom en betydande del av omsättningskretsen här i landet är känt som en beteckning för de varor/tjänster som tillhandahålls under kännetecknet ifråga. Inget av det utredningsmaterial som ingivits i ärendet ger emellertid underlag för slutsatsen att kännetecknet gjorts känt för invändaren, fastighetsägaren eller någon annan i den grad som krävs för att det skall anses utgöra en inarbetad rätt enligt varumärkeslagen”.

Tvisten har sitt ursprung i beslutet om att rusta upp Vällingby centrum. Idén var att Eurostar och SF i det ombyggda centrumet gemensamt skulle bedriva verksamheten i biografen Fontänen. Detta lyckades emellertid inte och SF tog ensamt åter över driften 2006.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.