Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Shekarabi skärper kravet på Konsumentverket och Spelinspektionen

Publicerad: 28 Februari 2019, 15:38

Civilminister Ardalan Shekarabi.

Foto: Wikimedia Commons

I september ska Konsumentverket och Spelinspektionen återrapportera till regeringen om vad de gjort för att komma till bukt med spelreklamen.


Ämnen i artikeln:

SpelinspektionenArdalan ShekarabiSpelreklamKonsumentverket

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har gett spelbolagen på sig till den sista mars att visa "märkbar" förändring i hur spelreklamen utformas, som han anser har blivit både för omfattande och aggressiv sedan omregleringen av spelmarknaden slog igenom vid årsskiftet.

Nu skärper regeringen även kraven på Spelinspektionen och Konsumentverket, som är spelmarknadens två tillsynsmyndigheter. Myndigheterna ska i september återrapportera till regeringen om vad de gjort för att komma till bukt med spelreklamen, enligt ett regeringsbeslut fattat under torsdagen.

– De här två myndigheterna har fått både de juridiska verktygen och ansvaret att utöva tillsyn. Och nu ger vi dem i uppdrag att prioritera det här och återkomma med en ordentlig rapportering om exakt hur de har gjort för att utöva effektiv tillsyn, säger Ardalan Shekarabi till Expressen.

Civilministern säger även att hans bild är att det finns parlamentariska förutsättningar för att skärpa lagstiftningen om spelbolagen inte hittar en lösning till den sista mars.

– Ja min bild är att vi är helt överens egentligen, alla partier som jobbade med omregleringen.

Spelinspektionen och Konsumentverket har bjudit in alla spelbolag med svensk online-licens till möte den 2 april, med syfte att berätta hur tillsynen ska gå till.

Enligt Branschföreningen för onlinespel (Bos) och Spelbranschens riksorganisation (Sper) är det dock otydligt vad Ardalan Shekarabi konkret förväntar sig för förändring av branschens aktörer.

– Är det en konkret plan han förväntar sig eller en faktiskt effekt?, sade Jenny Nilzon, vd på Sper, till Resumé i dagarna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.