Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SIBA stoppar matchen

Publicerad: 18 november 2009, 18:59

SIBA har som nationell sponsor mutat in Elitseriens nya ”power break”.
Under ett planerat avbrott mitt i matchen delar SIBA ut presentcheckar och visar reklamfilm.
– Vi ska göra en utvärdering efter säsongen, säger Ulf Rönnmark, marknadschef för Hockeyligan.


Som NHL gör, gör också Elitserien.
Nu inför Hockeyligan ett nytt annonsformat på ishockeyarenan, efter amerikanskt manér.
Ett planerat avbrott mitt i matchen ställs exklusivt till annonsörens förfogande.
Denna säsong har hemelektronikkedjan SIBA köpt avbrottet, som alltså inte har någon sportslig koppling.

En check, under namnet ”crosschecken” delas ut till en vinnare i publiken. Det var premiär för formatet i Kinnarps Arena häromdagen. Även en särskild arenafilm visas i samband med periodpaus.
– Tidsperspektivet är ungefär lika långt som ett avbrott i samband med en iceing, säger Ulf Rönnmark, marknadschef för Hockeyligan och tillika domare.
Rönnmark har även bakgrund som försäljningschef på Viasat.

Resumé har noterat en del irritation över formatet på några hockeyforum.Ett spelstopp som inte har sportslig grund är inget som den svenska ishockeypubliken är van vid.

Men Ulf Rönnmark har svårt att se vad som skulle uppfattas som irriterande.
– Det är ju inte längre än ett normalt avbrott. Och det sker under kontrollerade former.

Formatet kommer att utvärderas efter säsongen:
– Det är ett användbart format. NHL har fyra avbrott per period, normalt sett 70-80 sekunder långa. Det är också uppskattat av kanalerna som kan använda pausen till bland annat high lights och repriser.

Fältman & Malmén är den byrå som tillsammans med Hobby Factory producerat filmerna. Regissör är David Kvart och fotograf David Grehn.

Hur fördelar sig annonsintäkterna?
– Rent generellt går alla pengar som Hockeyligan genererar tillbaka till klubbarna. Hockeyligan ägs av klubbarna.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.