Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Siffrorna som är Facebooks huvudvärk: Kan slå hårt mot annonsaffären

Publicerad: 29 Maj 2019, 06:20

De amerikanska användarnas tid på Facebook minskar stadigt, den amerikanska branschen skapar nya riktlinjer för influencers och B-Reel gör dokumentär om Greta Thunberg. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Enligt en färsk studie från analysfirman Emarketer lägger amerikanska Facebookanvändare allt mindre tid på det sociala nätverket. Det skriver Mashable. Under förra året spenderade användarna i snitt 38 minuter per dag på Facebook, 2017 låg motsvarande tid på 41 minuter dagligen. Enligt analysfirmans prognos kommer fortsätta minska till 37 minuter per dag under 2020, för att sedan plana ut under 2021. Bakomliggande faktorer ska vara ett minskat intresse bland de yngre användarna samt de förändringar av nyhetsflödet som Facebook genomfört.Även om förändringarna bara handlar om några minuter kan användarnas minskade tid i appen ha stor påverkan på annonsförsäljningen. Inte minst eftersom den amerikanska marknaden är den mest värdefulla för Facebook. Användarnas spenderar alltjämt längre tid på Facebook än på både Snapchat och Instagram visar studien. För Instagram förutspås användandet öka med en minut under nästa år.

Efter fejksiffrorna – ny standard för influencer marketing i USA
I kölvattnet av stora annonsörer och byråers frustration kring bristen på transparens och fejksiffror inom influencer marketingär ledande aktörer inom den amerikanska marknadsföringsindustrin beslutsamma om att skapa en gemensam standard för prissättning och mätningar inom fältet. The Influencer Marketing Council (IMC), är en koalition mellan varumärken, byråer och influencers som har tagit fram riktlinjer för hur influencers målgrupper och räckvidd ska mätas. Initiativet kommer efter att varumärken som Unilever och Kellogg's har tagit fram egna standarder och den amerikanska handelskommissionen tidigare har lanserat egna riktlinjer utan att det har gett önskat effekt. Det rapporterar Digiday.

Organisationen tar bort reklamscen efter kritikstorm
The Heart Foundation i Storbritannien har mött massiv kritik i sociala medier för en reklamfilm med budskapet att folk som inte undersöker sina hjärtan inte älskar sina familjer. Reklamfilmen visade en mamma som bäddade ner sin son i sängen och sade till honom: "Varje gång jag sa att jag älskade dig ljög jag. Du är inte den jag prioriterar". Efter kritiken i sociala medier har organisationen tagit bort filmen från hemsidan, rapporterar The Sun.

B-Reel gör dokumentär om Greta Thunberg
Greta Thunbergs kamp för att rädda klimatet blir dokumentär. Dokumentären görs av B-Reel Films och dokumentärfilmaren Nathan Grossman, som tagit rygg på den 16-åriga aktivisten sedan augusti förra året. Det skriver Expressen. Filmen premiärvisas nästa år kommer att visas på SVT.

Iphone skickar din data medan du sover
I en artikel avslöjar Washington Post avslöjar att flera Iphone-appar skickar vidare känslig användardata till tredje part nattetid, utan användarnas vetskap och samtycke. I ett experiment som tidningen genomförde under en vecka försåg 5 400 dolda "app trackers" marknadsundersökningsföretag med information om bland annat telefonnummer, epostadresser och geografisk position.

Tele2 sparkar 170 efter fusionen med Comhem
Tele2 gör sig av med 170 anställda och ett 60-tal konsulter efter fusionen med Comhem, skriver Aftonbladet. Uppsägningarna sker primärt inom mobil- och bredbandsnäten samt kundservice. Bland de som tvingas gå finns medarbetare i hela Sverige, men framförallt på huvudkontoret i Stockholm,

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.