Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 3 december 2018, 13:34
Förändringens vindar blåser allt snabbare – här är sju digitala marknadsföringsjobb som inte fanns tio år sedan.
Ämnen i artikeln:
Digital marknadsföringAmerikanska affärstidningen Forbes har publicerat en lista med nya jobben som vuxit fram – och som knappt någon egentligen är specifikt utbildad till:
Digital Marketing Specialist
Som digital marknadsföringsspecialist specialiserar man sig på marknadsföring på internet, exempelvis på youtube och via e-mail istället för som tidigare på exempelvis utomhustavlor och via direktreklam.
Medellön: $51,984/år
Vlogger
Vloggare har ofta roller som influencers – personer som använder sitt personliga varumärke till att tjäna pengar genom sponsorskap, recensioner och marknadsföring av varumärken i sina videos.
Medellön: beror på antalet tittare och spelningar, men runt $40,000/år
Social Media Manager
Med sociala mediers tillväxt har även arbetsuppgifter relaterade till sociala medier efterfrågats. Med 2,6 miljarder människor på sociala medier – blir personer som vet hur man hanterar och marknadsför innehåll via dessa kanaler allt viktigare.
Medellön: $48,614/år
Chief Listening Officer
Den nya arbetsrollen Chief Listening Officer innebär att man analyserar all digital kommunikation, både externt och internt – för att utvärdera vad kunder och konumenter tycker om och inte tycker om med varumärken. Med hjälp av denna information kan man skapa strategier för att marknadsföra att varumärke mer effektivt.
Medellön: $181,210/år
SEO Analyst
Sökmotorsoptimeringsanalytiker har som arbetsuppgift att få ett företag att opitimera sin hemsida och innehåll så att det syns oftare i exempelvis Google-sökningar. I dagens tuffa konkurrens där så många företag kämpar om att få utrymme på nätet är det lätt att som försvinna i internetvimlet, om företaget inte vet vilka strategier och verktyg som behövs användas – vilket lett till en allt större efterfrågan.
Medellön: $46,466/år
Data Scientist
Även om titeln data scientist eller datanalytiker funnits några decennium, har rollen idag utvecklats och innebär helt nya arbetsuppgifter jämfört med förr. Datanalytiker har idag tillgång till enorma mängder strukturerad, semi-strukturerad och ostrukturerad data, som sedan ska samlas in, analyseras och användas till att utveckla organisationer datastrategier. All information som samlas in måste användas rätt – och om den används och samlas in på rätt sätt ger det företaget ett försteg framför andra.
Medellön: $118,709/år
UX Designer
Användarupplevelse (UX) designers fokuserar på att användare ska få en så bra upplevelse som möjligt. De utforskar olika tillvägagångssätt och alternativ för att fastställa lämpligast sätt att utforma exempelvis hemsidor och appar. Detta skapar användarvänlighet – och ger viktiga insikter som hjälper företag att utveckla sin verksamhet.
Medellön: $107,880/år
Ämnen i artikeln:
Digital marknadsföring