Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ska upprepa Old Spice-succén med tvål

Publicerad: 6 oktober 2011, 05:59

Wieden + Kennedy gjorde under med Procter & Gambles Old Spice. Nu har man uppdraget att göra om det med Procter & Gambles tvål Ivory. Och W+K gör det enkelt för sig.


</div><p><a href="http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&amp;v=owGykVbfgUE" target="_blank">Old Spicereklamen</a> har varit extremt framgångsrik de senaste åren. Ett varumärke på dekis tog på några månader över den amerikanska marknaden för hygienprodukter riktade mot män.</p><p>Nu vill Procter &amp; Gamble att reklambyrån gör om tricket med Ivory, tvålen som är ett av koncernens äldsta varumärken.</p><p>De senaste åren har Ivory tappat framför allt mot Unilveres Dove som haft flera framgångsrika <a href="http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U" target="_blank">reklamkampanjer</a> signerade Ogilvy. Framför allt har Dove varit framgångsrika i USA där man nu har 35 procent av marknaden medan Ivory har 6 procent.</p><p>W+K har alltså en stor uppgift. Men till skillnad från Old Spice är man den här gången fokuserad på det enkla och avskalade. Vilket ska förmedla den okomplicerade tvålen.</p><p>W+K:s creative director <b>Karl Lieberman</b> <a href="http://www.adweek.com/adfreak/ivory-soap-gets-bold-new-look-and-attitude-135493" target="_blank">förklarar</a>:<br />– Inspirationen till kampanjen har vi hämtat från observationen att vi genom åren gör livet mer komplicerat för att det ska bli enklare. Men till skillnad mot andra varumärken är Ivory kvar i det ursprungliga. Det har varit antitesen till det onödigt komplicerade – från ingredienser, förpackning och reklam – en återgång till en tid när det inte fanns tid för sånt och det gör den nya rösten så uppfriskande.</p><p>Det är inte helt okomplicerat - och logisk.</p><p>Det bärande innehållet i kampanjen är korta reklam-haikus som kallas Ivoryismser. Till exempel "When dirt changes its formula so will we."</p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.