Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skansen tackar nej till Sir Väs-produkter: ”För oss är det inte roligt”

Publicerad: 9 november 2022, 13:15

Barnbok, tygkasse och presentpapper med kungskobror är några förslag som Skansen har fått.

De senaste två veckorna har Skansen fått lika mycket publicitet som under de senaste tre åren tillsammans, efter att kungskobran Sir Väs rymt från sitt terrarium. Nu kommer förslag från flera håll på hur man skulle kunna spinna vidare på historien med olika typer av Sir Väs-produkter. Förslagen avvisas dock av marknadschefen Yvonne Nordlind: ”Vi ser det som har skett som en allvarlig händelse och inte något som vi känner att vi kommer göra produkter av.”

Ämnen i artikeln:

SkansenNyheter

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Historien om kungskobran Sir Väs rymning upp i en lampa för drygt två veckor sedan har gått het i medierna. Från Skansens håll har man fått ta emot flertalet förslag om hur man ska fortsätta kapitalisera på den minst sagt populära ormen. Några av förslagen är barnböcker, tygkassar, presentpapper och stickers med kungskobror på. Även kungskobre-mjukisdjur har föreslagits.

Yvonne Nordlind som är marknadschef på Skansen tycker att förslagen är bra men att det inte är något som känns aktuellt att göra i nuläget.

– Det känns inte rätt. Nu gick allt bra den här gången och det blev ett mottagande i media som blev spännande att följa. Men skulle det hända fler gånger är det ju inte så positivt, det är ingenting som vi vill stå för som verksamhet där vi har djur som är livsfarliga, säger hon. 

Hon tror att en kapitalisering på ormen Sir Väs skulle kunna förstöra för Skansen som varumärke på långt sikt.

– En incident som går bra kan gå till historien och om 30 år kanske det kan vara roligt, men för oss är det inte roligt på det sättet just nu. Vår roll är att se över vad vi behöver göra säkerhetsmässigt för att det här inte ska kunna hända.

LÄS OCKSÅ: Ikea kampanjar på giftormen Sir Väs rymning från Skansen 

Hon är tydlig med att händelsen inte är något som man gör en pr-kupp på. Samtidigt är det ingen hemlighet att historien redan har fått besökarna på skansen att hungra efter mer. På Skansenakvariet säljs redan gosedjurs- och plastormar vars försäljning gått upp rejält och kunderna frågar efter just Sir Väs när de kommer in.

– Det är klart att det alltid är positivt att synas. Det har varit ett enormt mediepådrag och i det stora hela så har det varit positiv rapportering och det är vi väldigt tacksamma för så det är klart att det inte går att förbise att det ger något positivt även för Skansen. Men vi känner inte att Skansen ska ta fram specifika Sir Väs-produkter för att sälja, som det ser ut nu. 

LÄS OCKSÅ: Skansens pr-hantering av förrymda Sir Väs hade kunnat bita dem i rumpan 

Skulle ni gynnas av att någon annan går på Sir Väs-spåret?
– Det skulle vi säkert kunna göra. Det blir ju en påminnelse, men det skulle ju också påminna om den allvarliga händelsen. Det lyfter ju båda perspektiven samtidigt så det finns en väldigt tydligt fram- och baksida i det här.

Hon berättar att det är en svår balansgång mellan vad som kan ge hög försäljning och vad som kan slå tillbaka negativt, just för att diskussionen kring djurparker och djur i bur redan har en negativ laddning. 

– Man kan säkert skriva en gullig barnbok om ormen som rymde, men jag tycker att det är svårt. Jag är väldigt tacksam och glad att vi hittade den här ormen så snabbt som vi gjorde och vill inte att det händer igen.

Varför kan inte den här situationen nyttjas för vidare marknadsföring?
– Framförallt för att det inte överensstämmer med den verksamhet som vi bedriver. Det här är ändå en seriös verksamhet där vi tar säkerhet och djurvälfärd på väldigt stort allvar. För oss är inte det här något som vi tycker är speciellt roligt, avslutar Yvonne Nordlind.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev