Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skär ner kommunikation och marknad

Publicerad: 21 Januari 2014, 12:31

SJ:s kommunikationsdirektör Thomas Silbersky kommer att tvingas minska på sina avdelningar

SJ:s varsel kommer att påverka marknads- och kommunikationsavdelningarna, men det är ännu oklart hur många som får gå.


SJ:s sparpaket innebär att 400 anställda kommer att få gå, runt 200 personer berörs på huvudkontoret i Stockholm där kommunikations- och marknadsavdelningarna finns.

– Vi kommer att förändra vårt sätt att jobba med marknadsföring och kommunikation, säger SJ:s marknads- och kommuniktionsdirektör Thomas Silbersky. Vi kommer att jobba effektivare och bli bättre, men det är klart att enskilda medarbetare kommer att kunna uppfatta det som negativt.

På marknads- och kommuniktionsavdelningarna arbetar i dag runt 30 personer, men Thomas Silbersky är i nuläget inte beredd att berätta hur många som kommer att varslas. Totalt kommer SJ att minska antalet anställda med 10 procent, med minskningar på callcenters och resebutiker. Men också administration kommer att tappa personal.

– Vi har varit medvetna en längre tid om att ökad konkurrens på spåren och förändrade kundbeteenden tvingar oss att bli effektivare, säger Thomas Silbersky. Men jag är övertygad om att omorganisationen kommer att få positiva konsekvenser för marknad och kommuniktion på lite längre sikt.

Och han är inte oroad över vilka konsekvenser varslen kan få för företagets varumärke.

– Allt som uppfattas som negativt får konsekvenser för ett företags varumärke på kort sikt, men de här åtgärderna görs för att vi ska få ett väl fungerande företag med god service till våra kunder och det kommer att stärka vårt varumärke.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.