Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skatteprotesten är fejk

Publicerad: 28 april 2010, 07:56

Skattebetalarnas förening kampanjar mot skattesystemet genom att kräva höjda skatter. Bakom "samhällsdebattören" Mats Rosin och skattehöjning.nu som i dag har helsidesannonser i både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet står i själva verket Skattebetalarnas förening.


Annonsen gick i DN och Svenskan idag.

"Vi måste stoppa skattesänkarfesten", skriver "Mats Rosin" i helsidesannonser i DN och SvD och propagerar för höjda skatter. Men egentligen handlar det om en kampanj från Skattebetalarna som är ute efter motsatsen.
– Ja, vi är lite inblandade. Vi vill få svenska folket att fundera över om skattehöjningar är en bra idé eller inte. Och vi tycker Mats Roslin är en bra representant för de som förespråkar höjda skatter, säger Torsten Svenonius, informationschef på Skattebetalarna.

Vem är Mats Roslin?
– Vi tycker han är en bra symbol för hur många resonerar.

Men enligt personregistret finns ingen Mats Roslin?
– Om han finns eller inte är en existentiell fråga. Men det går att prata med honom.

Skattebetalarnas riktiga budskap ska komma fram på kampanjsajten skattretande.se. Där lägger de ut intervjuer med svenska på temat skatter. Och de som intervjuas finns, säger Torsten Svenonius.
– Där är det ingen existentiell fråga om de finns eller inte. Men som en kontrast har vi anlitat Mats Roslin. Det är ett sätt att väcka intresse för skkattefrågan.

Ironi brukar inte fungera i reklam. Tror ni det gör det nu?
– De stora risken med kommunikation är att inte nå ut alls. Politik och skattefrågor betraktas ofta som ointressanta. Men nu gör vi en ordentlig satsning på att skattefrågan ska hamna högt på dagordningen inför valet.

Vilka har ni anlitat för kampanjen?
– Vi jobbar med olika aktörer, upplägget svarar vi för själva. Men sedan har vi stöd från bland annat Andréasson PR. Och Shiny Happy People har gjort filmerna, säger Torsten Svenonius.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.