Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skattesmäll för produktionsbolag

Publicerad: 3 Juli 2008, 13:38

Produktionsbolaget Dockhouse upptaxeras med närmare 3 miljoner kronor sedan Skattemyndigheterna underkänt ett förlustavdrag. Dockhouse ska dessutom betala drygt 1 miljon kronor ett skattetillägg. – Vi har överklagat, säger Benny Frick, vd för Dockhouse, till Resume.se.


Dockhouse i Göteborg har producerat ett flertal företagsfilmer för bland andra Ikea och Volvo.
När bolaget för ett par år sedan beslöt sig för att ändra inriktningen på  verksamheten beslöt man sig också för att sälja sin redigeringsutrustning.

Värdet på utrustningen hade genom åren bokförts till ett anskaffningsvärde på 10,4 mkr. Men Dockhouse sålde utrustningen till ett bolag som heter Frontema för endast 50 000 kronor, med motiveringen att den inte var värd mer. 

När utrustningens såldes hade anskaffningsvärde skrivits ned med drygt 7,5 mkr.
De 2,85 mkr som återstod av anskaffningsvärdet, ville Dockhouse göra till ett förlustavdrag.
Men Skatteverket har underkänt förlustavdraget med hänvisning till att Dockhouse inte kunnat motivera att marknadsvärde fallit till 50 000 kronor. 

I affären har även köpare och säljare suttit på samma stolar. Frontemas samtliga styrelsemedlemmar sitter också i Dockhouse styrelse.

Beslutet innebär att Dockhouse upptaxeras med närmare 3 miljoner kronor, och dessutom ska betala drygt 1 miljon kronor ett skattetillägg.
– Vi har överklagat och räknar efter att vi ytterligare motiverat avdraget med att Skattverket går på vår linje, säger Benny Frick.

Det verkar som Frontema gjort en bra affär?
– Nej, det kan man inte säga. Vi hade strategiska skäl bakom vårt beslut. Frontema bedriver en helt annan verksamhet.

Dockhouse omsätter drygt 22 miljoner och gjorde en knapp förlust i senaste årsbokslutet.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.