Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skiftets Kristersson-annons fick nej från Expressen – kanslichefen starkt kritisk

Publicerad: 9 september 2022, 07:40

Attackannons i valspurten? Expressen säger nej – Dagens ETC ja när Skiftet vill annonsera om Moderatledaren Ulf Kristerssons koppling till en person som jobbar på ett friskolebolag. Skiftets kanslichef är kritisk mot Expressens beslut: ”Hur ska man berätta om rötan utan att säga sanningen?”


Ämnen i artikeln:

ExpressenValet 2022Ulf KristerssonModeraternaETCNyheter

Annonserna i fråga föreställer Ulf Kristersson skåla med en man med pixlat ansikte. På annonsen står det: ”Ulf Kristerson vill inte stoppa vinstjakten i skolan. Samtidigt äger han en sommarstuga tillsammans med en skolbolagslobbyist. Ulf Kristersson – förklara för oss varför detta inte är korruption.

– Expressen tackade nej till våra annonser som finansierats av över tusen Skiftet-aktiva. Samtidigt kör Expressen nativeannonser för Academia vilka gör allt för att få dränera välfärden och dela ut glädjebetyg som en hippie delar ut ecstasy på ett rave, säger Skiftets kanslichef Robin Zachari i en mejlkommentar till Resumé.

Enligt Robin Zachari nekade Expressen annonsen på grund av att man ansåg det vara en personattack. 

– Vi vill uppmärksamma på hur rötan ser ut i svensk skolpolitik. Expressen tyckte vår annons var för mycket av en personattack. Men hur ska man kunna berätta om rötan utan att säga sanningen? 

Klas Granström, chefredaktör och ansvarig utgivare på Expressen, säger till Resumé att man bedömer alla publiceringar, även annonser, individuellt. 

– Vi tittade på annonsen och ansåg att den var en attack. Utöver det används bilder på ett tveksamt sätt. Alla publiceringar bedöms individuellt, och det mesta publiceras, men ibland nekas vissa saker. 

Vad har ni för riktlinjer kring annonser om politik? 
– I grunden har vi en liberal inställning, med utgångspunkten att publicera. Vi utgivarbedömer politiska budskap precis som vi gör med traditionella annonser, säger Klas Granström.

I stället kommer Skiftets sex annonser synas i tidningen Dagens ETC, som beskriver sig själva som en röd, grön och oberoende tidning.

– Vi valde att gå till snabbväxande Dagens ETC som är på tårna för att visa upp hur rötan ser ut. Annonserna kommer ta över alla lediga platser i den tryckta tidningen och förhoppningsvis få fler att slå näven i bordet och gå till vallokalen, avslutar Robin Zachari.

Bild 1/2  

Foto: Skiftet

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.