Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skodakampanj fälls av Konsumentverket

Publicerad: 18 September 2017, 13:41

Kampanjbilden som bryter mot terrängkörningslagen.

Konsumentverket anser att Skodas koncept "En egen väg" uppmanar till körning som bryter mot terrängkörningslagen. De anser även att relevant information om koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning saknas i kampanjen.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketSkoda

Det Silveräggs-belönade konceptet "En egen väg" faller inte Konsumentverket i smaken.

Enligt Konsumentverket uppmanar en del i kampanjen nämligen till att köra i strid med terrängkörningslagen. Enligt lagen är det förbjudet för fordon som inte är ämnade för jordbruk att köra i terräng. I kampanjen syns en Skoda Octavia stå vid havet i en miljö där det alltså inte är lagligt att köra bil.

Konsumentverket anmärker även att kampanjen saknar viktig information om hur mycket koldioxid bilen släpper ut samt hur hög bränsleförbrukningen är.

Verket landar i att kampanjen är otillbörlig och inväntar svar från Skodas ägare Volkswagens senast den 27 september innan de tar ställning om de ska ta till ytterligare åtgärder.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketSkoda

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.