Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skrämmande magert Vogue

Publicerad: 18 augusti 2009, 12:15

Fjärde september är det svensk premiär för The September Issue, dokumentärfilmen om Vogues historiskt annonsspäckade septembernummer 2007. Årets septembernummer av amerikanska Vogue är betydligt smalare och dystrare.


Filmen The September Issue  beskrivs som den definitiva hyllningen av Anna Wintour, Vogues legendariska chefredaktör. Filmen handlar om hur Vogues redaktion gör septembernumret 2007. September är alltid årets viktigaste för modetidningarna men 2007 var de rekordtjocka, amerikanska Vogue räknade 840 sidor varav 727 var annonser.

Sedan dess har det bara gått utför och det går numera inte en månad utan att media i New York spekulerar om när Wintour ska få sparken.

Charlize Theron är på framsidan av Vogues septembernummer.

Årets septembernummer av Vogue, med Charlize Theron på omslaget, är skrämmande magert jämfört med tidigare år. Jämfört med 2007 har Vogue 36 procent färre annonssidor, skriver Wall Street Journal.

Tidigare i sommar har Elle redogjort en annonsminskning med 21 procent för septembernumret, Harper's Bazaar minskar med 25 procent, enligt Gawker. Vogue har inte uttalat sig om sin annonsförsäljning.

Den som föredrar Vogues mer glamorösa period kan se förhandsvisning av The September Issue på Kulturhuset i Stockholms tak nu på onsdag.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.