Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skrämselkampanjen fungerar

Publicerad: 2 januari 2009, 09:25

Läkemedelsverket gick under hösten ut i en jättekampanj för att informera om farorna med att handla medicin på internet. Nyligen mötte kampanjen stark kritik från Apoteket, men en färsk undervisning visar att kampanjen fungerar.


Ämnen i artikeln:

ApoteketEva FernvallLäkemedelsverket

Ursula Forner

Handeln med illegala läkemedel ökar i rekordfart. För att informera om riskerna har Läkemedelsverket satsat 20 miljoner kronor på kampanjen Crime Medicine, som pågår under tre år.

Kampanjsajten har skapat stor uppmärksamhet och har besökts av över en halv miljon.

Men kampanjen har också fått hård kritik.
– Kampanjen har ett otydligt budskap och generaliserar. De ger en bild av att all e-handel med läkemedel är något kriminellt. Kommunikationen träffar fel: Apoteket har en trygg och säker e-handel, och e-handel kommer att bli ett vanligt sätt att handla läkemedel på. Läkemedelsverket måste kunna visa på att det finns skillnader, sa Eva Fernvall marknadsdirektör på Apoteket till Resume.se i december.

Nu svarar Läkemedelsverket på kritiken och lutar sig mot en färsk undersökning från NMA, som intervjuat 300 personer. Kampanjen uppskattas av målgruppen. Genomsnittskampanjen som mäts av NMA brukar få ett ”liking-index” på runt 6. Crime Medicine noteras för 37.

– Vi är jätteglada. Det är väldigt höga siffror. Vi visste att det var en kontroversiell kampanj och även om vi hade förtestat den kan man aldrig vara 100 procent säker, säger Ursula Forner kommunikationschef på Läkemedelsverket.

Mätningen visar också att mottagarna förstår budskapet i kampanjen. 61 procent uppfattar kampanjen som tydlig, medan 26 procent tycker att den är otydlig. Någon mätning av hur kampanjen har påverkat näthandeln av illegala läkemedel har ännu inte gjorts.

– Det är lite för tidigt, men undersökningen visar att runt hälften nu är medvetna om riskerna med att handla läkemedel på nätet. Tidigare var det knappt någon som tänkte på det.

Reklambyrån bakom kampanjen är Granath Euro RSCG.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.