Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skräpmur ska få strandbesökare att fundera över sina vanor

Publicerad: 9 april 2019, 06:00

Corona blockerade ingången till Ipanema Beach med en tre meter hög mur av skräp, Accenture Interactive köper ytterligare en byrå och Spotify släpper nya mätpunkter. Det och mer i dagens morgonsvep.


Corona blockerar Ipanema Beach med skräp

Ipanema Beach i Rio de Janeiro är en av världens mest kända stränder. Precis som många andra stränder världen över har den dock enorma problem med nedskräpning. För att uppmärksamma problemet valde ölvarumärket Corona att häromdagen blockera ingången till stranden med en mur. Muren tillverkades av tre dagars ihopsamlat skräp och illustrerade hur strandlivet kommer att utvecklas om ingenting görs åt nedskräpningen. "En dag kommer allt skräp på stranden göra det omöjligt att nyttja den" stod det på en skylt på en illustrativa muren.

Kampanjen är framtagen av byråerna Suko och Mutato, det rapporterar AdWeek.

Accenture Interactive köper spanska byrån Shackleton

Förra veckans nyhet om att Accenture Interactive köper Droga5 slog ned som en bomb. Konsultjätten har visserligen köpt upp ett 20-tal byråer världen över men genom köpet av Droga5 knep man för första gången en byrå i absolut världsklass.

Nu fortsätter man förvärvsstrategin genom köpet av den spanska varumärkesbyrån Shackleton. Byrån är 176 man stor och har totalt tagit hem 35 lejon i Cannes, det rapporterar The Drum.

– Att Shackleton köps upp är ett bevis på vår envetenhet om att fostra den bästa kreativa talangen och expandera vår verksamhet globalt så att vi kan hjälpa våra kunder att bygga de mest kreativa och effektiva varumärkesupplevelserna, säger Anatoly Roytman, Accenture Interactives europeiska chef.

Quora ska lanseras i Sverige

För den som googlat en fråga på engelska borde Quora inte vara ett okänt varumärke. Frågesidan har 300 månatliga användare och funkar som så att användarna hjälper varandra med att svara frågor inom vad som helst. För att plattformen inte ska svämma över av spam och opålitliga svar måste användarna registrera sig med egna namn. Svarar man tillförlitligt på tillräckligt många frågor inom ett speciellt ämne kan man dessutom bli utsedd till "expert" vars svar syns högt upp i tråden. Tjänsten är integrerad i Googles smarta högtalare och är annonsfinansierad, det rapporterar Di Digital.

Spotify släpper nya mätpunkter

Även om den betalda versionen av Spotify är den absolut dominerande på den svenska marknaden är det fortfarande många runtom i världen som använder den annonsfinansierade gratisversionen. Nu släpper Spotify nya mätverktyg som ska visa annonsörerna vad användarna väljer att göra efter att en musikannons har spelats upp. Annonsörer ska numera kunna se om användarna lyssnade på hela låten, sparade låten eller la till den på en playlist efter att de hört den. Mätpunkterna är till för de musiker och skivbolag som använder selfservice-verktyget Spotify Ad Studio för att marknadsföra sin musik, det rapporterar Techcrunch.

Droga5-anställda får munkar och huvudvärkstabletter

En av de stora farhågorna när oberoende byråer köps upp, antingen av större nätverk eller konsultjättar, är att deras kreativa kultur ska strypas. För tre år sedan köptes den San Fransisco-baserade byrån Heat upp av Deloitte (som även äger svenska Acne) och efter att Accenture Interactives köp av Droga5 förra veckan offentliggjordes valde Heatmedarbetarna att skicka en hälsning i form av munkar och huvudvärkstabletter till Droga5:s kontor. Även om huvudvärkstabletterna verkar implicera att Heat inte tyckte att det var världens smidigaste process att bli uppköpta av Deloitte skickade de även en videohälsning om att allt kommer att lösa sig, det rapporterar AdWeek.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.