Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 4 december 2013, 10:36
Newsweek-nummer.
Tidskriften Newsweek meddelade att tidningen upphör med sin print-utgåva och endast ska finnas på webben för drygt ett år sedan. Tanken var att spara 40 miljoner dollar per år. Nu kör Newsweek igång en print-utgåva igen.
Newsweeks chefredaktör Jim Impoco uppger att tanken är att ge ut en 64-sidig veckoutgåva från och med någon gång under januari/februari nästa år, enligt New York Times.
Upplägget går ut på att Newsweek ska bli mer som The Economist och vara mer beroende av prenumeranter än annonsörer – den ska inte vara som Time Magazine, enligt Jim Impoco.
– Vi ser den som en premium-produkt, säger han till New York Times.
Newsweek hade 3,3 miljoner läsare då tidningen var som allra störst år 1991.
Tidningens ägare, Washington Post, sålde Newsweek till miljardären Sidney Harman för en dollar år 2010 – han fick då även ta över 40 miljoner dollar i skulder.
Tidningen slogs samman med The Daily Beast, som är en webbplats som ägs av IAC/InterActiveCorp, enligt New York Times.
Newsweek slogs dock aldrig ihop med The Daily Beast, utan pappersutgåvan skrotades och övergick till online-magasinet Newsweek Global i oktober förra året.
Förhoppningen var att spara 40 miljoner dollar per år.
Det hjälpte dock inte att få bort printkostnaderna, utan i maj sålde IAC/InterActiveCorp Newsweek till det digitala bolaget IBT Media för att kunna fokusera på ”The Daily Beast”.
IBT Media räknar nu med att kunna nå en tryckt upplaga på 100 000 exemplar under det första året – Newsweek har plockat in dussintalet personer och siktar på en internationell expansion, enligt New York Times.
Karl-Johan Byttner