Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skval-special:Resumé listar årets flippar och floppar

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

I god julanda har Resumés Maria Lindholm sammanställt redaktionens åsikter om det bästa och det sämsta under 2001.


Bäst castade till reklamfilm1. Kjell-Henry i SJW&E:s film för Vasakronan. Sällan blir reklamfilmskaraktärer så uppskattade som Kjell-Henrys, med sönderciterade fraser som "Dra in magen så man kommer förbi och fram!".

Enkla fraser på rätt sätt"Enkla fraser på rätt sätt2. Blonda tjejen i filmerna för Länsförsäkringar av Collaborate. Levererar enkla fraser på bästa sätt, som det överraskade "ååkej..?" och "shit!" när hon snubblar i hallen med flaskor i väskan.3. Taxichauffören i Lottofilmen som vill få fram bra siffror till sin kupong.4. Snedtandade ungdomar i Pepsodents filmer.5. Snobbarna som är elaka mot Skandiabankenkunden.* * * * *Mest uttjatadeBaktakt i alla reklamfilmer. Hör vi en enda till Specials-pastish i ett försök att krydda en tv-spot med karibisk kredibilitet så skriker vi.* * * * *Töntigast reklamfilm1. Fun light. Lågkaloridryck som pumpat sin film med en sjöjungfrufiskande tjej hela året. Filmen har ingenting att göra med dryck över huvud taget på sämsta tänkbara sätt.

Ett lågvattenmärke som inte ger Mersmak."Ett lågvattenmärke som inte ger Mersmak.2. Mer. Forsman & Bodenfors och Mer satsade allt på att få världens bästa reklamfilmsregissör, Frank Budgen, att göra en enda film för Mer. Resultatet är en poänglös film på en supertrött idé.3. Expressenannons med porträtt av Joachim Berner av SJW&E. Känns lite elakt i dagens läge, men denna annons med JB som ledare à la Mao är bara för pretentiös och fånig.4. Ica. Barnen i mathyllan. Mat ska väl inte främst förknippas med en dammig pingvinman som drillar slavbarn?5. Finesse, en blondin som dansar runt i underbyxor. Ska förmodligen visa "attityd", men vem vill vara som hon eller identifiera sig med henne?* * * * *Branschens sexigaste enligt svenska magasin

Sexig"SexigCarola Määttä, vd Graceland Hallstedt & Hvid, på tidningen Cafés lista över Sveriges 69 sexigaste kvinnor.Joachim Berner som var på Elles dito över sexigaste män.* * * * *Roligaste "kommenterarna" på Resumés sajt1. Vakteläggsburgaren/Panda 2000. Skriver numera inte lika ofta som förr i tiden, men när han gör det är det vasst, insatt och oerhört roligt.2. Kritikerrosens Törne. Kommenterade allt vi skrev i flera månader. Originell, insatt och kritisk. Ett ständigt samtalsämne på fester - Vem är det som är Törnet? Hör av dig!3. Professor Marmelad. Började lite svagt med långa rabblande inlägg men skärpte sig snabbt. Målar gärna upp konstiga scenarior som metaforer:[9/11 kl 15:00] prof_marmeladTankar kring vår världNietsche sa: Jag letade efter stora män, allt jag fann var apor som deras ideal.4. Andy. Kommenterar friskt och mycket. Ger sig gärna in i debatt med de andra kommenterarna.5. J-mannen. Vänlig snarare än spydig, vilket bör premieras.6. Spike. Fyndig bubblare på väg upp, jobbar gärna natt:[3/12 kl 0:44] SpikeVägra intervjuer i vad?Själv tänker jag i fortsättningen vägra att låta mig intervjuas av Bernt Hermele. Det är en utmärkt strategi.* * * * *Mest castade person i reklamfilm

Mesta reklamfilmsaktör 2001"Mesta reklamfilmsaktör 2001Michael O. Perlitz, skådespelare som haft huvudrollen i 6-7 reklamfilmer.Senast syntes han i Ikeas hus på stranden-film, Estrellas film när en tjej äter chips uppflugen på ett skåp, som köpare av resa där man vill kränga på honom svenskt kaffe för resesajten Boomeranger och i annonser för Metro där han testat hårmedel på en ruta på bröstet.- Jag är nog med i 30 olika arkiv, berättar Perlitz som just nu försöker försörja sig som skådespelare.* * * * *Mest självklara ERK-fällning i år

Finansrådgivningsföretaget Actas helsidesannonser på fondmäklare utställda i skyltfönster i Amsterdams prostitutionskvarter.Reklamlegenden Leon Nordin kommenterade annonsen i Dagens Nyheter:"Det är så häpnadsväckande vidrigt så jag förstår inte vad det är för folk som har kommit in i den här branschen. I dag när man talar om det här med prostitution med importerade brudar som lever i slavarbete och våldtäkter. Så sätter de in en sådan annons. Det här att provocera med reklam, det är fullständigt vrickat. Syftet med reklam är för fan att vinna sympati för det man håller på med, inte motvilja och aggressioner."Word, Leon, word.* * * * *Bästa reklamfilmslåt

Kung fu-girl, remixad av Bobby Trafalguar till film för JC av Acne. Jättebra låt som fick ett liv utanför reklamen. Väldigt uttjatad just nu, men definitivt årets reklamlåt.* * * * *Mest uppmärksammade byråbyten1. H&M När Jörgen Andersson tillträdde i somras sade han i en intervju att han definitvt inte skulle byta reklambyrå utan förvalta, snarare. Några månader och ett par halvdana Hasan & Partners-annonser senare var byrån kickad. Nu tänker man göra reklamen själv.2. Diesel. Sveriges internationella reklamstolthet lämnade Paradiset och gick till Kessels Kramer.3. Gevalia med ett av Sveriges mest kända reklamkoncept, "När du får oväntat besök", lämnade HCYR efter 15 år, för Ogilvy.4. Sas lämnade Leo Burnett för Lowe Brindfors.5. Ericsson lämnade HCYR för brittiska BBH där även Sony Ericsson-uppdraget till slut hamnade.6. Europolitan gick från HCYR till Garbergs och sedan till Cole, Russell & Pryce.7. Ica dumpade Garbergs och gick till King.8. Volkswagen lämnade Åkestam Holst, också för King.9. JC med årets nästan mest uppmärksammade reklamkoncept gjort av Acne, gick till Forsman & Bodenfors.10. När Joachim Berner försvann från Dagens nyheter fick också SJW&E gå - men fick i stället Expressen. DN valde Lowe Brindfors.* * * * *

SBAB satsade på rörliga bilder."SBAB satsade på rörliga bilder.Mest omdebatterade kampanjSBAB:s sandwichgubbar* * * * *Reklamfilmstrend 1Personer klär ut sig till sakerBinära tal för Telia BredbandEtt träd för Ica stamkundskortSalami och ost som ledset ser film för Abbas nya påläggMers poolstädande pärongubbe och hans avkommaTrosskydd för Libresse, Forsman & BodenforsFimp i Nicorette, ANR BBDOReklamfilmstrend 2Rinkebysvenska"Sluta jiddra börja trolla" i Start Knäckehäxan av Hjärtsjö"Släng in den där bak" i Skodafilm av Cappucino"Vichy nouveau - godare än vatten", ANR BBDOReklamfilmstrend 3Plagierade filmscener1. Pripps Andersfilm, guldäggsbelönad och baserad på Swingers2. Peugeot-film baserad på scen från Office Space3. Natural essences schampoo som kör med gamla orgasmscenen från När "Harry mötte Sally".* * * * *

Tom tog åt sig."Tom tog åt sig.Personer som hatat Resumé mest i årTom Andersson, före detta rektor på Berghs School of communication. Verkade ibland tro att allt vi skrev om Berghs var kritik mot honom personligen.Arne Wikström på Effektiva Media, tycker att Resumé skriver elakt om byråns bokslut.Pontus Forsström, chefredaktör för Vision, som skrev krönikan "Jag är så trött på Resumé".* * * * *Reklamfilmstrend bubblareMest uttjatade idé:Ung människa gör knasigt krångliga krumbukter i syfte att leda fram till en payoff på samma tema. Kan med fördel användas för att marknadsföra allt från datorer och telefoner till banktjänster och snabbmat.* * * * *

Jöback årets Vårdstedt?"Jöback årets Vårdstedt?Årets Peter JöbackMartin Vårdstedt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.