Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 7 mars 2008, 10:31
I veckan gjorde kronprinsessan Victoria ett tvådagarsbesök i Västmanland ”för att skapa sig en bild av länet”.
Medietränade hovmarskalken Elisabeth Tarras Wahlberg. Foto: Isabelle Ödesjö
Med på resan var Elisabeth Tarras-Wahlberg, tidigare informationschef vid Slottet och nu Victorias hovmarskalk. Tarras-Wahlberg var mycket nöjd med hur pressen uppförde sig under besöket i Västmanland.
– I landsorten håller pressen ord, de håller på den gamla svenska hederligheten. I Stockholm är storstadspressen utsatt för en konkurrenssituation som är jättehård, sa Elisabeth Tarras-Wahlberg under en utfrågning om sitt jobb på ett seminarium anordnat av Cision.
Premiären för svenska paparazzis daterar Tarras-Wahlberg till den 13 juli 2002. Kronprinsessan Victoria var då bjuden till en kompis 25-års-fest på restaurangen J, vid Nacka Strand.
– Det var då de första pussbilderna på Victoria och Daniel togs. Lokalen var abonnerad och därmed privat, men fotograferna satt i båtar nedanför restaurangen, säger Elisabeth Tarras-Wahlberg.
Idag finns det fotografer regelmässigt utposterade på Slottsbacken 2, där prins Carl Philip bor. Tarras-Wahlberg kritiserade också att journalister felparkade sina bilar framför kungafamiljens sommarslott på öländska Solliden.
Men svenska media är bara en västanfläkt jämfört med kungabevakningen i tyska media.
– Den tyska mentaliteten innebär en nyfikenhet ibland på gränsen till det obehagliga.
Paparazzifotografer anser hon saknar hederlighet, när de ljuger och inte bekänner färg.
– Men ansvaret ligger i första hand på redaktionerna som köper in bilderna.
Det nya medielandskapet på nätet, med bloggar och kommenterar-funktioner, ställer sig Tarras-Wahlberg kritisk till.
– På nätet finns mycket skräp och undervegetation. Där finns ett förakt för människovärdet. Människor använder hatet för att kasta sten på andra människor. Det är lågt, gement och elakt.
Bernt Hermele