Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skyller förekomsten av floskler på PR: ”Hisnande överdrifter och lögner är underförstått okej”

Publicerad: 28 juni 2022, 08:28

Fredrik Kullberg har jobbat med journalistik sedan 90-talet och gett ut sju böcker. Den senaste är en ordbok över alla de floskler som tagit över svenska språket.

Foto: MARIA ANNAS

Autentisk. Content. Innovation. Känns orden igen från valfritt pressmeddelande? I en ny bok går journalisten Fredrik Kullberg till attack mot flosklerna som tagit över det svenska språket. Och allt har sin motor i att snacka upp sin verksamhet för att attrahera media och investerare, menar han.
– Man känner igen en floskel, det gör vi alla. Och till slut ger man upp, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

PRNyheter

Floskler, luddighet, värdeord, och snömos. Anglicismer och managementprosa. Samtidens stora språkutmaning, förlåt, språkproblem, är kanske det outtröttliga användandet av ord som inte betyder någonting. Fredrik Kullberg, journalist och författare, är

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

PRNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.