Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Slakt väntar för lyxmagasinen

Publicerad: 24 September 2009, 11:14

De glossy magsinens högborg, Condé Nast, står inför en brutal höst då en fjärdedel av kostnaderna ska skäras bort. Bara The New Yorker slipper dra in på utgifterna.


Ämnen i artikeln:

Condé Nast

Condé Nasts tidningar ska spara stora belopp.

I somras trädde konsulterna från McKinsey in på Condé Nast kontor vid Times Square i New York. Redan förra hösten tvingades förlaget, som ger ut högprofilerade titlar som Vogue, Vanity Faire och Gourmet, att minska sina kostnader med 5 procent. En minskning som klarades med osthyveln och nedläggning av heminredningstidningen Domino.

Sedan dess har annonsingången till förlaget minskat med 30 procent. Vid tidigare lågkonjunkturer har Condé Nast, som gjort sig för sina höga produktionskostnader, överlevt på grund av att ägaren Advance Publications tjänat stora pengar på sin omfattande dagstidningsproduktion. Men den intäktskällan sinar nu snabbt och Condé Nast måste bära sina kostnader.
Därför har Mckinseykonsulterna gått igenom räkenskaperna hos Condé Nast.

McKinseys genomgång är nu färdig och förlagets chefer har blivit informerade om vad som krävs för nästa års budget. Både The New York Observer och Crain's New York rapporterar om den kommande kostnadsslakten. Enligt deras källor ska den totala kostnadsmassan ned med 25 procent nästa år. Details, Traveler, Allure, Glamour och W ligger mest illa till. Enligt Observer har redaktörerna bara fått sparbeting men det är upp till dem själva att bestämma hur kostnaderna ska skäras. Det enda de inte får göra är att lägga ned någon tidning.
– Man kan koka ned det jag har sagt till våra publicister till världens enklaste statement: Ni, inte jag, har ansvaret att driva den här verksamheten på ett ansvarsfullt sätt – jag vill se era förslag hur ni tänker göra det, sa Condé Nasts vd Chuck Townsend till Observer för några veckor sedan.

Uppsägning av personal blir ofrånkomligt. Frågan är vem och hur. Det finns en uppsjö av juniora redaktörer att säga upp, men eftersom det är de som gör grovgörat kan det äventyra produktionen. Och att göra sig av med några av de välkända, och mycket välbetalda, namnen minskar kostnaderna ger snabbare resultat. Men det innebär prestigeförluster och är mer smärtsamt för cheferna att genomföra.

Några redaktioner, som till exempel Details med 35 anställda, är redan så slimmade att de inte klarar av jobbet om de minskar mer.
Därför lär utgivningsfrekvensen på flera av magasinen minska. Gourmet som gjort extremt tunna tidningar sista tiden ligger närmast till hands att minska antalet utgivningar.

Den enda tidningen som slipper ifrån kostnadsslakten är The New Yorker. Tidningen är en favorit hos Condé Nasts styrelseordförande Si Newhouse och redaktör David Remnick har till och med sluppit att träffa konsulterna från McKinsey.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Condé Nast

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.