Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Slut på festen

Publicerad: 10 juni 2008, 11:24

Tillväxten fortsätter för reklammarknaden i år. Men sedan är det stopp. Det visar än färsk prognos från IRM.


Mediekakan 2009 prognos. Källa: IRM

Reklaminvesteringarna påverkas nu tydligt av en allt svagare konjunktur. I år har tillväxten halverats, men växer fortfarande med runt 3 procent. Marknaden får draghjälp av Fotbolls-EM och OS nu i sommar, men mattas sedan av under hösten.

Men nästa år blir det tuffare spår IRM. Prognosen pekar på att marknaden krymper med 0,1 procent och hamnar runt 32,8 miljarder. Men stramare budgetar är inte negativt för alla medier. Internet förväntas ta ytterligare marknad. Under 2009 står nätet för nästan 17 procent av alla reklamköp, bara dagspressen är en större annonsbärare.

De tryckta medierna kommer däremot att få det tufft. En vikande konjunktur och högre räntor ger lägre intäkter från plats- och bostadsannonsering. Bara bilagor och populärpressen väntas stå emot nedgången.

Även tv kommer att tappa mark, vilket förklaras med att en större mångfald av kanaler pressar priserna neråt.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.