Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Slut på lejon till Sverige

Publicerad: 21 juni 2008, 11:05

Det blir inga lejon av de 14 nomineringar som Sverige har i Film. Istället är det Fallon Londons Cadbury-gorilla och McCann Worldgroups Halo-kampanj som tar hem Grand Prix. Halo-kampanjen vann även Grand Prix i Integrated.


CANNES: I Film ger man ut fler lejon än någonsin.

– Vi har gett ut fler lejon i år, och fler guld. Det har varit ett väldigt starkt år för film. Det är också ett pionjärår för festivalen då den har omfamnat nya sätt att göra film, säger juryordförande Craig Davis.

Grand Prix gick till Fallon London och deras redan flerfaldigt belönade film för Cadbury. Ett andra Grand Prix gick till USA och T.A.G. SF/McCann Worldgroup för deras kampanj för Microsoft och spelet Halo 3.

– Vi ville göra de båda utmärkta kampanjerna rättvisa genom att ge båda två Grand Prix, säger Craig Davis och fortsätter:

– Gorillan håller kvar tittaren genom hela filmen och är därmed väldigt effektiv. Det är modigt arbete som struntar i konventioner. Det är utmärkt underhållning. Reklamkampanjen för Halo är oerhört stark, det insåg vi när vi försökte sätta oss in i målgruppen.

I Titanium & Integrated är vinnarna två redan Grand Prix-belönade kampanjer:

Japan och Projector för Uniqlo vinner i Titanium.

USA och McCann Worldgroup för Microsoft och Halo 3 vinner i Integrated

– De representerar framtiden, de är innovativa och omfamnar det som är nytt, säger juryordförande Mark Tutssel om de vinnande kampanjerna.

Andra redan lejonbelönade kampanjer så som Belgiens ”Black boy wanting water” och Indiens ”Lead India” finns bland kampanjerna som vann guld.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.