Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Slutar med brakförlust

Publicerad: 1 Mars 2010, 13:43

Fredrik Sandelin, vd för A-Com som lämnade sitt sista bokslut för koncernen i måndags. Varför gör A-Com fortfarande stora förluster?


Ämnen i artikeln:

A-ComBörsFredrik Sandelin

truefalse

Fredrik Sandelin

– De är inte så stora om man rensar. En väldigt stor del är nedskrivning av goodwill. Vi hade problem med den norska verksamheten som vi ägde till november. Engångsfaktorer från den försäljningen och försäljningen från Bizkit och Wisely i våras överskuggar det faktum att de svenska bolagen går bra eller mycket bra.

A-Com har alltid varit ett turbulent bolag. Men det senaste året har ni härjat ordentligt: stora bolagsförsäljningar, byte av hela styrelsen, en vd-succession som havererade. Hur vill du summera året?

– Man kan säga att det har varit en extrem marknad med en kraftig nedgång. Det har varit ett dramatiskt år. Sedan har vi haft viss dramatik med styrelsebiten i och med att vi sålde Bizkit och Wisely. Det viktiga beslutet för oss har varit att fokusera på de svenska bolagen och sälja de norska, som tärde för mycket på helheten.

Hur många år har ni haft minussiffror av dina åtta år som vd?
– När jag tillträdde 2002 förlorade koncernen 200 miljoner kronor. Sedan hade vi ett antal mödosamma år. Från 2006 hade vi positiva siffror fram till 2009. Då blev det åter förlust. 2008 var vårt bästa år sedan börsintroduktionen 1999.

Hur ska det blir vinst i det här bolaget?
– Jag tror att, med den struktur som A-Com har i dag, lönsamma svenska bolag och lägre strukturella kostnader, bör det bli vinst 2010.

Nu slutar du som vd för A-Com på måndag den 1 mars. Vad är det för bolag som du lämnar över?
– Nu är det en sammanhållen koncern i Sverige, med betydligt enklare struktur. Nu ligger utmaningen i att utveckla verksamheterna i dotterbolagen.

En del anser att reklambyråer inte har på börsen att göra. Vad anser du?
– För mig är frågan av filosofisk art. A-Com är på börsen och vi har 3 000–4 000 aktieägare som har köpt sina aktier på börsen och förväntar sig att kunna sälja dem på börsen. Det gäller att spela bollen där den ligger. Om det ska bli ett annat läge måste någon köpa ut bolaget från börsen.

Är den frågan aktuell?
– Nej.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

A-ComBörsFredrik Sandelin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.