Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Slutgrävt för Boggi

Publicerad: 3 april 2013, 15:37

Omslag tidningen Boggi.

Förlaget LRF Media lägger ned tidningen "Boggi" om tunga maskiner. Toppen, tycker chefredaktören, som menar att de har mer lönsamma idéer på gång.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

Per Österman, chefredaktör för Boggi, bekräftar att tidningen ska läggas ned.
– Förlaget vill koncentrera krafterna. Vi har andra, mer lönsamma idéer på gång.

Vad tycker du som chefredaktör om att tidningen ska läggas ned?
– Det är toppen. Vi har andra idéer som vi vill prova. Nya tider, nya idéer, säger Per Österman till Resumé. Mer vill han inte avslöja i nuläget.

Enligt Ruben Jacobsson, vd på förlaget LRF Media, har de inga planer på att lägga ned fler tidningar i nuläget.
– Nedläggningen handlar egentligen om att innehållet från Boggi flyttas till ATL:s entreprenörsbilaga, istället för att vara en egen tidning, förklarar han för Resumé.

Den 26 mars i år skrev Resumé om LRF Medias intäkter under 2012, som uppgick till 621 miljoner kronor under 2012, en minskning med 79 miljoner kronor jämfört med föregående år. I ett pressmeddelande kommenterade Ruben Jacobson resultatet, där han förklarade att det negativa resultatet berodde på nedskrivningar av goodwill. Han tillade också att den operativa verksamheten gått med tio miljoner kronor i vinst.

Med tanke på förra årets förluster. Hur ska ni göra för att öka er vinst i år?
– Operativt sett gick vi med vinst förra året. Men vi ska öka våra intäkter och minska kostnaderna, som de flesta andra i tidningsbranschen just nu, säger Ruben Jacobson till Resumé.

Linda Myrin

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.