Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Smittande reklam

Publicerad: 21 oktober 2011, 07:00

Nu smittar reklamen på riktigt. De första infekterade QR-koderna har upptäckts.


Det är säkerhetsföretaget Kaspersky Lab som rapporterar om en incident förra månaden med infekterade QR-koder.

QR-koder används i allt större omfattning i både media och reklam. Genom att scanna av koderna med en smartphone leds man vidare till dedikerat innehåll som en film elle rabattkupong.

De två ryssarna trodde att de skulle få ladda ned en app, kallad Jimm, till sina mobiltelefoner. Det är oklart vad ryssarna förväntade sig av Jimm men i praktiken skickade mobiltelefonerna i väg koder till betalnummer.

Säkerhetsexperter som Mashable talat med tycker inte matt man ska överdriva riskerna med QR-koder.
Men det kan finnas anledning att undvika QR-koder för spel eller QR-koder där sms är inblandade.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.