tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Snabba cash”-stjärnan årets stjärnskott på Roygalan: ”Vill jobba konstnärligt”

Publicerad: 30 september 2022, 11:10

Alexander Abdallahs ”Dröm en dröm” för guldsmeden Maria Nilsdotter gav honom utmärkelsen ”Roy rising star” på Roygalan 2022.

På gårdagskvällens Roygala prisades Alexander Abdallah som ”Roy rising star” för sin ”Dröm en dröm” för Maria Nilsdotter. Snabba cash-skådisen och regissören var tidigare avogt inställd till att göra just reklam, men öppnar nu upp för en förändring.

Ämnen i artikeln:

Snabba cashRoygalanReklamfilmRegissörNyheter

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


Alexander Abdallah har haft ett par hektiska år. Utöver att ha regisserat de egna kortfilmerna ”Jag skiner inte utan er mina bröder” och ”Vi var barn då” fick han förra året sitt stora genomslag i rollen som Salim i tv-serien Snabba cash. Nu kan han även titulera sig årets ”Roy rising star”, ett pris som går till en nykomling som visat talang inom reklamfilmsregi. Filmen som ligger bakom utmärkelsen är ”Dröm en dröm” för guldsmeden Maria Nilsdotter (se längre ner i artikeln), en film som marknadsför duons kollektion med samma namn. Alexander Abdallah berättar att han inte hade väntat sig att vinna.

– Jag blev väldigt förvånad. Visst hade jag tittat lite på bästa reklamfilm och så men det kändes som att vår film var lite väl konstnärlig, säger han.

LÄS MER: Här är alla vinnare från Roygalan 2022

Det är faktiskt den första reklamfilmen som Abdallah regisserar. Det betyder dock inte att han inte blivit uppvaktad av produktionsbolagen. Redan 2018 hade han kontakt med New land, som producerat ”Dröm en dröm” och ”Vi var barn då”, men var på den tiden tydlig med att han inte ville göra reklam.

– Som regissör är det lätt att hamna i reklamträsket och jag ville fokusera på drama och på att bygga dialoger. I ”Dröm en dröm” fick jag chansen att göra det även om det är en reklamfilm, dialogen är som en dikt där vi leker med språket väldigt mycket.

Trots sin initialt avoga inställning säger Alexander Abdallah att reklam är en bra skola för de regissörer som vill utforska sin kreativitet och sina tankar. Budgeten är, allt som oftast, betydligt högre än inom drama.

– Jag spårade ur fullständigt och ville ha tusentals ballonger, hästar och rök och de sa ja. När jag ser reklam tänker jag ofta på hur snygg produktionen är och att man sällan kan göra svensk film på samma sätt.

Även om ”Dröm en dröm” knappast kan anklagas för att vara överdrivet säljande har all form av reklam ett tydligt syfte, att sälja en produkt. I arbetet med filmen var dock Snabba cash-skådespelaren tydlig med att han inte ville fokusera på produkten.

– Jag vill sälja en känsla av att jaga en dröm, inte själva produkterna. Det är klart det underliggande syftet påverkar men jag försökte fokusera på känslan och storyn. Jag vet inte om företag vill jobba så med sin reklam men om man vill jobba med mig framöver behöver jag få det konstnärliga utrymmet. Nu när jag gjort den en gång kan jag definitivt tänka mig att göra mer. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev